UYGUN - YENİ NESİL SORU MODELLERİ - TÜRKÇE 8. SINIF

S A D I K U Y G U N Y A Y I N L A R I BÖLÜM 4 PARAGRAF 54 | www.sadikuygun.com.tr TEST - 13 7. Hindistan’da avcılar, Hindistan cevizinin kabu- ğunda bir delik açar ve içine bir muz yerleştirip Hindistan cevizini gömerler. Sonra maymunlar bunu bulur, kazıp çıkarır ve delikten ellerini so- karak muzu tutarlar. Ancak muzu tutan elleri yumruk hâlini aldığından deliğe sığmaz ve geri çıkaramazlar. Meyveyi bırakıp ellerini kurtara- caklarına, maymunlar imkânsızı gerçekleştir- mek, yani muzu oradan çıkarmak için uğraş- mayı sürdürür, ta ki yakalanana kadar. Aynı şey bizim için de geçerlidir. Belli bir şeye sahip olma arzusu – bazen bu çok küçük ve gereksiz bir şey de olabilir – sonunda bizi o şeyin tutsağı hâline getirir. Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıda- kilerden hangisidir? A) Hedeflerimiz doğrultusunda kazanamasak bile harcadığımız emekten mutlu olmalıyız. B) Hırs, insanı bazen tutkunu olduğu şeyin esi- ri yapar. C) Arzularımızın derecesi ne olursa olsun so- nuna kadar peşinden gitmeliyiz. D) Bazen vazgeçmek dileklerimize daha ça- buk ulaşmamızı sağlar. 8. (I) Ülkemizde, farklılıklar gözetilmeksizin tüm çocukların her konuyu aynı şekilde ve aynı mik- tarda öğrenmesi bekleniyor. (II) Çocuklarımızın hayatları boyunca ihtiyaç duyacakları bilgiye okulda kavuşacaklarına inanıyor ve onları liseyi bitirene dek olabildiğince çok bilgiyle doldurma- ya çabalıyoruz. (III) Hangi alana ilgi duymuyorsa ve zayıf performans gösteriyorsa o alanda daha çok çalışmasını ve başarıya ulaşmasını sağla- mak için ekstra çalışmalar yaptırıyoruz. Oysa zekânın bileşenleri olduğunu bilmeyen kalmadı; matematik zekâsı, müzik zekâsı, sözel zekâ vs. (IV) Ve bireyin sahip olduğu zekâ türü çoğunluk- la ilgi alanını belirliyor, o alana duyduğu merak ve heves yoğun oluyor. Bu da yüksek perfor- mansı beraberinde getiriyor. Yukarıda numaralar ile belirtilmiş hangi cümleden sonra “ Eğilimine, ilgi alanlarına, öğrenme stillerine bakmaksızın her alanda yo- ğun bilgiyle donatılsınlar istiyoruz. ” cümlesi getirilirse anlamın akışı bozulmaz? A) I B) II C) III D) IV 9. Kendine güvenmek nasıl zorlu bir işse bu kendi- ne güveni dışarı yansıtmak da işte o kadar zorlu bir iş. Bunu başarabilmek için öncelikle neden kendine güvenen bir imaj çizmek istediğinizi açıklığa kavuşturmanız gerekiyor. İnsanlar çe- kingen, güvensiz ve başarısızlığa yatkın insanla- rı dikkate almama konusunda eğilimlidirler. Yani böyle bir imaj çizdiyseniz onları herhangi bir konuda ikna etmeniz de zorlaşacaktır. Yapılan çoğu araştırma da gösteriyor ki insanlar kendi- ne güvenen kişilere daha çok saygı duyuyorlar. Fikirlerini sonuna kadar savunan bu insanları eleştirme oranı da bir hayli düşük. Dolayısıyla bu kişilerin ilişkileri de belli sınırlar içinde kalıyor ve kırıcı olabilecek sınırlar aşılmıyor. Bu parçaya göre çıkarılabilecek en kap- samlı yargı aşağıdakilerden hangisidir? A) İnsanların sahip olabilmesi en güç olan özelliklerden biri kendine güvendir. B) Güven en temel ihtiyaçtır. C) İnsanları ikna edebilmek ve saygı görebil- mek için kendimize güvenmeliyiz. D) Hayatında başarılı olan insanların ortak özelliği kendilerine güvenmeleridir. 10. Amerika’da, Buffalo Üniversitesinde gerçek- leştirilen ilginç bir araştırma var. 140 öğrenciye popüler gençlik romanlarından iki tanesi verili- yor (S. Meyer’den Alacakaranlık Kuşağı ve J.K. Rowling’den Harry Potter). Deneklerin okurken geçirdikleri değişim gözlemleniyor. Hemen hepsi kendilerini ya “vampirler” ya “büyücü- ler”le özdeşleştiriyorlar. Buraya kadar her şey normal. İşin çarpıcı yanı, deneklerin beyinlerin- deki empati bölgesinin yoğun olarak çalışma- ya başlaması. Burada araştırmacılar inceleme veya tarih kitaplarından değil, hayal gücünden beslenen romanlardan bahsediyorlar daha çok. Roman okurları genelde empati duygusu geliş- miş insanlar. Buna karşılık hayatlarında roman okumayanlarda empati gelişmiyor. Bu parçaya en uygun başlık aşağıdakiler- den hangisi olabilir? A) Gençlik ve Roman B) Hayal Gücü C) Hayal Gücü ve Tarih D) Roman ve Empati ÖRNEKT İ R

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=