UYGUN - YENİ NESİL SORU MODELLERİ - TÜRKÇE 8. SINIF

8 TÜRKÇE YENİ NESİL SORU MODELLERİ | 43 S A D I K U Y G U N Y A Y I N L A R I PARAGRAF BÖLÜM 4 7. I. Metin Tekerleğin Sümerler tarafından icat edil- mesinden günümüze dek 5000 yıldan fazla süre geçmiştir. Günümüzde kullanılmakta olan “lastik tekerleğin” ham maddesi ka- uçuktur. Kauçuk maddesi 19. yy. sonla- rından itibaren kullanılmaya başlanmıştır. Kullanım alanları ve geliştirilmesi süreçleri 20. yy.’da en üst seviyededir. Ayrıca devamlı olarak gelişmeye de devam etmektedir. II. Metin Karbonun geçmişi ile ilgili net bilgiler bulun- muyor. Ancak Antik Çağlardan beri bilinen ve kullanılan bir madde. Karbonun kömür, elmas ve grafitin bir formu olduğu çok eski tarihlerden beri biliniyor. İngiliz Kimyager Harry Kroto, 1960 ve 70’li yıllarda karbo- nun atomu ve bileşikleri ile ilgili çok detaylı çalışma, deney ve araştırmalar yaptı. Aşağıdakilerden hangisi bu metinlerin ortak yönlerinden biri değildir? A) Tarihçeye yer verilmesi B) Nesnel anlatımdan yararlanılması C) Karşılaştırma yapılması D) Açıklayıcı anlatıma başvurulması 8. I. İnsanlar, bu yeni makinelere güç sağla- mak için kömür, doğal gaz ve petrol kul- landılar. II. Günümüzdeki sorunlar, aslında yaklaşık iki yüz sene önce Endüstri Devrimi diye bilinen bir zamanda başladı. III. O zamanlarda bu yakıtların sonsuz kay- naklar olduğu düşünülüyordu. IV. Üstelik bu yakıtlar gezegenimizi kirletiyor- lar da. V. İnsanoğlu, her türlü faydalı işi yapabilen makineler icat etti. VI. Ama bu kaynaklar öyle yüksek miktarlar- da kullanıldı ki gün geçtikçe bu makinelere güç sağlamada yeterli yakıt bulmak daha da zor hâle geldi. VII. Bu icatlar o kadar memnuniyet vericiydi ki neredeyse hiç kimse bunların bir dezavan- taja dönüşebileceğini aklına bile getirme- mişti. Numaralanmış cümlelerle anlamlı bir pa- ragraf oluşturulduğunda sıralama aşağıda- kilerden hangisi olur? A) II - V - I - VI - IV - VII - III B) V - VII - VI - II - I III - IV C) V - VI - VII - III - II - I - IV D) II - V - VII - I - III - VI - IV TEST - 11 9. Öğretmen her zaman konuya problemlerle girmelidir çünkü bilim “merak” dediğimiz anlama ya da açıklama arzusundan doğduğuna göre “merak uyandırmak” öğretmenin ilk işi olmalıdır. Bunun için de öğretmen, öğrencilere bir tür soru sorma alıştırmaları yaptırmalıdır. Bizde ise sadece “cevap verme”ye önem verilmektedir. Oysa insan zekâsının asıl yaratıcı yönü; kişinin, sıradan insanın hiçbir zaman dü- şünemediği sorular sormasıyla açığa vurur kendisini. Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisi çıkarılamaz? A) Herkesin düşünemediği soruları sormak, insanın yaratıcılığından gelir. B) Birtakım sorulara cevap aramak, insanın zekâsını köreltir. C) Öğretmen, öğrencilerinde merak uyandırarak onların soru sormalarını sağlamalıdır. D) Soru sorma alışkanlığını edinmek, cevap vermekten çok daha önemlidir. ÖRNEKT İ R

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=