UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - TÜRKÇE 8. SINIF
PARAGRAF 4. BÖLÜM ÖĞRETEN TEST 1 © SADIK UYGUN YAYINLARI © 73 UYGUN TÜRKÇE 8 SPOTLU SORU BANKASI SPOT BİLGİLER Videolu çözümler için QR kodu okutunuz. 1 (1) Dünyanın köklü kültür mirasları arasında bulunan Irak'taki arkeolojik zenginlikler günümüzde neredeyse tü- müyle yok olmuş durumdadır. (2) Bu hazinelerden biri de Tevrat'ta ve İncil'de geçen Babil Kulesi'dir. (3) Babil sözcü- ğünün İbranice “Balal” kökünden geldi- ği ve “karışıklık” anlamında kullanıldığı görülmektedir. (4) Babil Kulesi, dünya- nın yedi harikasından biri olan Babil'in Asma Bahçeleri ile Babil kentinin güzel- liklerini oluşturuyordu. Bu paragrafta numaralandırılmış hangi cümle paragrafın anlam akışını bozmaktadır? A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 (Spot 5'e göre) 2 Kuş sürüleri geçti tepemden, başımı teğet geçerek. Şarkılar söylüyorlar- dı, koro hâlinde. Çiçekleri yeni açmış badem ağacında oynaşan serçeleri gördüm, sevinç çığlıkları atıyorlardı. Toprak ana, yeşilin tonlarıyla bir baş- ka güzellik katıyordu. Bitmeyen, hiçbir zaman bitmeyecek olan üretimiyle... En büyük dostumuz güneş, ensemi yakı- yordu; “Geldim.” diyordu, bir anlamda. Küme küme bulutlar geçiyordu yukarı- dan. Sağnak yağmurlar dökülüyordu, bereket getiren. Bu metnin dil ve anlatımı için aşağı- dakilerden hangisi söylenemez? A) Devrik cümlelerle metne şiirsellik katılmıştır. B) Benzetmelere başvurulmuştur. C) Kişileştirmelere yer verilmiştir. D) Coşkulu anlatım, görsel ve öyküleyi- ci ifadelerle zenginleştirilmiştir. (Spot 6'ya göre) 3 Spor sadece beden sağlığı için değil ruh ve akıl sağlığı için de çok önemlidir. Bedeni çabuk yorulan insanın ruhu da çabuk yorulur. Tüm bu yorgunluk içinde insan sağlıklı düşünebilir mi? Atatürk'ün de dediği gibi “Sağlam kafa, sağlam vü- cutta bulunur." Bu paragrafta aşağıdakilerin hangi- sinden yararlanılmıştır? A) Örneklendirme B) Sayısal verilerden yararlanma C) Tanık gösterme D) Tanımlama (Spot 7'ye göre) 4 Tam bir ağustos sonu sıcağı! Nemli, yapış yapış, boğucu bir hava! Florya'ya plaja gidenlerle Veliefendi'ye yarışa gi- denler treni baştan sona doldurmuşlar- dı. Her vagon tıklım tıklım! Böyle olunca yarım saatlik yolu, çaresiz, salkım sa- çak trenin vagon sahanlığında aldık.Bir ayağım son basamakta, öteki ayağım kâh havada kâh vagonun tamponun- da! Bir elimle sımsıkı yandaki demire sarılmışım, öteki elimle de beş liramı çalmasınlar diye pantolon cebime bas- tırmışım. Bu metnin dil ve anlatımı için aşağı- dakilerden hangisi söylenebilir? A) İkileme ve pekiştirme kullanılmıştır. B) Nesnel bir anlatım vardır. C) Örnekleme yapılmıştır. D) Açıklama paragrafıdır. (Spot 4, 6 ve 7'ye göre) Açıklama Bir konu hakkında bilgi- lendirme yapılıyorsa Betimleme Anlatılanlar okuyucunun zihninde donmuş bir an, bir resim oluşturuyorsa Tartışma Karşılıklı konuşma hava- sı içerisinde ispatlayarak düşünceleri değiştirme, eleştirme varsa Öyküleme Yer, zaman ve kişilere bağlı olarak bir olay anlatılıyorsa Tanık Gösterme (Alıntı Yapma) İnandırıcılığı artırmak amacıyla alanında uz- man bir kişinin görüşüne yer verilmişse Sayısal Verilerden Yarar- lanma Sayısal, istatistiksel, matematiksel verilere yer verilmişse Örnekleme Anlatılan konuyla ilgili somut örneklere yer verilmişse Tanımlama "Bu nedir?/ Kimdir?” so- rularından birine cevap verilmişse Karşılaştırma En az iki varlığın benzer ya da farklı yönleri kıyas- lanmışsa DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI ANLATIM BİÇİMLERİ 6 7 Anlatım Biçimleri - Düşünceyi Geliştirme Yolları 468039
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=