UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - TÜRKÇE 8. SINIF
PARAGRAF 4. BÖLÜM ÖĞRETEN TEST 1 © SADIK UYGUN YAYINLARI © www.sadikuygun.com.tr 72 SPOT BİLGİLER Videolu çözümler için QR kodu okutunuz. 1 Paragrafta “Ne anlatıldı?” sorusunun yanıtı konudur. Paragrafın “neyi anlatmak is- tediği” ise ana düşünceyi ya da yardımcı düşünceyi verir. 2 Bir paragrafın başlığı ne olacaksa konusu da o olur. 3 Paragrafın ilk cümlesi nesnel özellikteyse başlığı bu cümleden çıkarılır, öznel özellikteyse konu son cüm- lelerdedir. 4 Paragrafın anlatıcı kişisi eylem çekimlerinden bulu- nur. Geldim → Ben (1. kişi ağzıy- la anlatım) Koştu → O (3. kişi ağzıyla anlatım) 5 Paragrafın akışını bozan cümle kendisinden önceki ve sonraki cümleyle aynı düşünce ya da duyguyu ta- şımayan cümledir. 1 İnsanların sayı saymaya başladığı gün- den beri, rakamlar sayesinde büyük bir ilerleme kaydedildi. Bugün, matematik olmasa modern bir yaşam sürdürmek imkânsız hâle gelir. Ders çalışıp ödev yapmak, bir yere hangi yoldan gidile- ceğini kestirmek, dahası ev ve yollar yapıp hava durumunu tahmin etmek ve müzik bestelemek. Sürdürdüğü bütün bu etkinliklerde insana matematik eşlik ediyor. Hatta bitkiler bile bazı matema- tik kurallarına göre büyüyor, boy veriyor. İnsanın “Doğa matematiği bizden daha önce keşfetmiş!” diyesi geliyor. Bu metnin konusu aşağıdakilerden hangisidir? A) Matematiğin gelişimi ve yaşamımıza olan etkileri B) Matematiğin diğer bilim dallarına olan katkısı C) Matematiğin kendi içinde taşıdığı kuralları D) Doğadaki matematiğin pek anlaşıl- maması (Spot 1, 2 ve 3'e göre) 2 Kenar etkisi çevre bilim ile ilgili bir te- rimdir. Yaşamın ve verimliliğin, farklı ortamları birbirinden ayıran “kenarlar- da” veya “sınırlarda” zenginleştiği ve çeşitlendiği gerçeğini anlatır. İletişimin olmadığı kavga ve mücadele ortamla- rında düşünsel bir alışverişten söz et- menin imkânı yoktur. Kenar etkisinden faydalanmanın kültürel altyapısını oluş- turmak için önce kenar etkisini anlamak zorundayız. Farklı düşünceden korkan, herkesin tek tip zihinlere sahip olması- nı isteyen anlayışlarla taban tabana zıt bir yaklaşım olan kenar etkisi, modern dünyada belki de en önemli “kurtuluş” yollarımızdan biridir. Bu paragrafa en uygun başlık aşağı- dakilerden hangisidir? A) Zıt Fikirler B) İletişim Sorunları C) Kenar Etkisi D) Farklı Düşünmek (Spot 2 ve 3'e göre) 3 Hiyeroglif, Eski Mısır'da firavunların yaşamlarını ve başarılarını anlatmada kullanılan yazı çeşidiydi. Günlük ya- şamdaysa “demotik” adı verilen bam- başka bir yazı çeşidi kullanılıyordu. Eski Mısır'da günlük yaşamda kullanılan dil de farklıydı. İşte, ABD'deki bir üniversi- tede araştırmacılar, 37 yıllık bir çalışma sonucunda bu dildeki sözcükler ve on- ların açıklamalarından oluşan bir söz- lük hazırlamışlar. Bunun için arkeolojik kazılarda elde edilen yazılı kalıntılardan yararlanmışlar. Sözlüğün böyle uzun bir sürede hazırlanmasının en önemli ne- deni bu dilin artık kullanılmıyor olması. Bu paragrafın konusu aşağıdakiler- den hangisidir? A) Eski Mısırlıların günlük yaşamda kullandıkları dille ilgili sözlük çalış- ması B) Eski Mısır yaşamında kaç değişik dilin kullanıldığı C) Mısırlıların dile verdikleri önemi gös- teren bilgilerin neler olduğu D) Mısır yaşamına ilişkin yapılan kazı ve araştırmaların sonuçları (Spot 1 ve 3'e göre) 4 Aşağıdaki metinlerin hangisinde an- latım üçüncü kişi ağzıyla yapılmış- tır? A) Postadan, faturalardan başka bir şey çıkmamıştı. Kalan işlerimi bitire- yim diye çabaladım fakat yapama- dım. İşimi sevmiyordum ve işimden gerçekten korkuyordum. B) Oltalara yem taktım ve oltanın nasıl kullanılması gerektiği, nasıl savrula- cağı ve başparmağın bu işteki öne- mi hakkında arkadaşıma kısa bir konferans verdim. C) Hiç kimseye bir şey söylemeden ev- den çıktım. Teknelere doğru uzanan patikadan aşağıya inerken köpeğini gezdiren bir arkadaşıma rastladım. D) Düşünceli düşünceli etrafa baktı.Ya- vaşça karşı sokağın içindeki salaş bir lokantaya girdi. Lokantanın en ucundaki bir masaya oturmayı ter- cih etmişti. (Spot 4'e göre) Konu - Başlık /Metnin Anlatıcı Kişisi 468038
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=