UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - TÜRKÇE 8. SINIF
PARAGRAF 4. BÖLÜM ÖĞRETEN TEST 1 © SADIK UYGUN YAYINLARI © www.sadikuygun.com.tr 70 SPOT BİLGİLER Videolu çözümler için QR kodu okutunuz. 1 Yardımcı düşünceler, ana düşünceyi destekleyen ara yargılardır. Ana düşün- ceyle aralarında anlam bağı vardır. 2 Yardımcı düşünce soru- larında • değinilmemiştir • ulaşılamaz • çıkarılamaz • söylenemez • yoktur gibi ifadeler kullanılır ve bu ifadelerin altı çizilidir. 1 Acısız Bilim; ilginç bilgilerle dolup taşan, aklın sınırlarını zorlayan sıra dışı bir ki- tap. Araştırıcı zihinler için muhteşem bir armağan. Bir grup bilimci tarafından BBC için hazırlanan bir radyo programı- nın kitaplaştırılmış hâli olan Acısız Bi- lim, son zamanlarda bilim dünyasında meydana gelen gelişmeleri anlatıyor. Hem profesyonel hem de amatör bilim- cilerin bir solukta okuyacakları bu kitap, ilgilenenler için tam bir hazine niteliğin- de. Şaşırtıcı istatistiklerden ciddi geliş- melere dek; çevremizi kuşatan, dünyayı dönüştürecek en hayret verici gerçekler ve en yaratıcı buluşlar Acısız Bilim'de gözler önüne seriliyor. Bu metinde “Acısız Bilim” adlı kitapla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisine değinilmemiştir? A) Bir radyo programının kitaplaştırıl- mış şekli olduğuna B) Bilim dünyasındaki yeni gelişmeleri içeriğinde bulundurduğuna C) Bilim alanındaki buluşlar ve yaşam- daki birtakım gerçekleri anlattığına D) Deneyimli bilim insanları tarafından hazırlandığına (Spot 1, 2 ve 3'e göre) 2 Amcamdı beni şiirle tanıştıran ilk insan. Şiiri benim gözümde hep çok yüceltti. Sonra ortaokulda bir baktım, defterleri- min kenarına, masalara şiirler yazıyo- rum. Edebiyat öğretmenim şiir yazma ödevi veriyor, ben saniyesinde yazıyo- rum. Sanki şiir beni seçti, bir daha da hiç bırakmadı. Şiirler içimde hissettiğim duygusallığa tercüman oluyor. Bu metin aşağıdaki sorulardan han- gisinin yanıtıdır? A) Genç bir kalemsin, seni şiire yönel- ten ne oldu? B) Hangi şairler seni daha çok etkiledi? C) İyi bir şair olmak için neler yapılmalı? D) Şiirin yaşamınızdaki anlamı nedir? (Spot 4'e göre) 3 Oktay Akbal, öykülerinde anlattığı adamlara tıpatıp benziyordu; onlar gibi tedirgin, sıkıntılı, hüzünlüydü. Sanki öykülerinde çokça geçen yalnız ve yal- nızlık sözcüklerinin bütün çağrışımları- nı yüklenmişti. Sanırım böyle olmaktan hazlar devşiriyordu. Kısacası o, hem öykü anlatıcısı hem de öykü kahrama- nıydı; yazdıklarının aynısıydı. Delikanlı- yı aklımla böyle düşündüğümden, onu ilk ve son kez gördüğüm o yağmurlu ekim gününden sonra ne zaman bir Akbal öyküsü, güncesi ya da denemesi okusam gözümün önüne daima trenç- kotlu o sonbahar adamı gelirdi. Bu paragraftan yola çıkarak Oktay Akbal'la ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisine ulaşılamaz? A) Eserlerinde hüzünlü insanların asla mutlu olamayacağına değindiğine B) Öykü kahramanlarının onun karak- terini yansıttığına C) Hüzünlü ve huzursuz bir duruşa sa- hip olduğuna D) Yazdıklarının çoğunun onun iç ve dış fotoğrafını yansıttığına (Spot 1, 2 ve 3'e göre) 4 Birçok yerde şiir atölyeleri düzenleniyor. Şiir yazma becerisinden çok şiir okuma- nın teknikleri üzerinde yoğunlaşılıyor. Şiir yazmak, yani şiir yazmaya başla- mak öğretilecek bir eylem değil. Yazı- lanın üzerinden okunanın iyiye yakın anlaşılması çok doğru. Bu sayede de kişilerin kendi yazdıklarını yeniden de- ğerlendirmeleri fırsatı açısından önemli buluyorum bu çalışma gruplarını. Bu paragrafta sözü edilen “şiir atölye- leri" nin sağladığı yarar aşağıdakiler- den hangisidir? A) Şiirleri güzel okuma tekniğini kazan- dırmaları B) Şairlere şiirlerini değerlendirme im- kânı vermeleri C) Toplumun şiirle buluşmasını sağla- maları D) Şiir yazmanın ne kadar zor olduğu- nu göstermeleri (Spot 1 ve 3'e göre) Yardımcı Düşünceler 468036
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=