UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - TÜRKÇE 8. SINIF
CÜMLEDE ANLAM 3. BÖLÜM 53 UYGUN TÜRKÇE 8 SPOTLU SORU BANKASI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SPOT BİLGİLER Videolu çözümler için QR kodu okutunuz. ÖĞRETEN TEST 22 Koşul-Sonuç Cümlesi / Karşılaştırma Cümleleri / Nes- nel-Öznel Cümleler / Benzetme-Örneklendirme-Abartma 1 Aşağıdaki cümlelerden hangisi nes- nel anlatımlı bir cümledir? A) Şehrin en güzel tepesinde bir yere kuruluydu. B) Bu şirin kasabanın etrafı dağlarla kaplıydı. C) Son kitabındaki şiirsel tadı bulmakta zorlandık. D) Üç gün süren bir yolculuktan sonra ancak varabildiler. (Spot 5'e göre) 2 Aşağıdaki cümlelerin hangisi öznel bir nitelik taşımaktadır? A) Sahnede dört kişi bu oyunu oynuyor. B) Apartmanlarının yanında bir eskici dükkânı vardı. C) Buralara uzak olan bir köyden geli- yordu. D) Yaşamda değişmez kural diye bir şey yoktur. (Spot 5'e göre) 3 1. Bu maçı bizim takımın kazanacağını düşünüyordum. 2. Takımımızın oyuncuları bence çok başarılıydı. 3. Maçı üç-iki skorla biz kazandık. 4. Karşı takımın renklerini hiç beğen- medim. 1 3 4 2 Cümlelerin numaraları yukarıdaki şekle yerleştirilmiştir. Buna göre, içinde nesnel anlatım olan cümlenin numarası şekilden çıkartılır- sa şeklin son hâli hangisi olur? A) C) B) D) (Spot 5'e göre) 4 1. Bazı varlıkların önemi, onlar yok olunca anlaşılır. 2. Yanıldığını kabul etmeyenler en çok yanılanlardır. 3. İnsan gençliğinde öğrenir, yaşlılı- ğında anlar. 4. İnsan etrafındakilerinin değerini on- ları kaybettiğinde anlar. Numaralanmış cümlelerden hangile- ri yakın anlamlıdır? A) 1 - 2 B) 2 - 3 C) 1 - 4 D) 3 - 4 (Spot 6'ya göre) 5 Silginiz kaleminizden önce bitiyorsa ...................... Bu cümlede boş bırakılan yer aşağı- dakilerden hangisiyle tamamlanırsa anlam akışında bozulma olmaz? A) kaleminizi kontrol ediniz. B) yanlışınız çok demektir. C) silginiz iyice yıpranacaktır. D) zaman hızlı geçiyordur. (Spot 7'ye göre) 6 Gerçek başarı, başarısız olma ………............. Bu cümlede boş bırakılan yere aşağı- dakilerden hangisi getirilirse anlam bütünlüğü sağlanmış olur? A) korkusunu yenmektir. B) şansını da düşünmektir. C) duygusunu tatmış olmaktır. D) düşüncesini de bilmektir. (Spot 7'ye göre) 7 1. hata yapmayan 2. insan genellikle 3. hiç 4. hiçbir şey 5. yapmaz Numaralandırılmış sözcüklerle an- lamlı ve kurallı bir cümle oluşturul- mak istendiğinde sıralama nasıl ol- malıdır? A) 2-1-3-5-4 B) 1-3-4-5-2 C) 3-1-4-2-5 D) 3-1-2-4-5 (Spot 7'ye göre) 6 Farklı sözcüklerden oluş- malarına rağmen mesajı ortak olan cümleler yakın anlamlıdır. • Bin düşün, bir söyle. • Her konuda düşündükle- rini anında söyleme. 7 Cümle oluştururken önce- likle “yüklem” bulunur. 8 Benzetme: Aralarında ilgi bulunan iki varlık veya kav- ramdan zayıf olanın kuvvetli olana benzetilmesidir. Benzetme edatı Kuvvetli öge Zayıf öge Benzetme yönü Tilki gibi kurnaz çocuk 9 Örneklendirme: Herhan- gi bir konuda bilgi verdikten sonra o konu ile ilgili düşün- celeri daha inandırıcı ve ger- çekçi kılmak için başvurulan yöntemdir. • Dışarıda ne güzel bir man- zara var: ağaçlar, deniz, martılar... 10 Abartma: Sözü daha etkili kılmak için bir şeyi ol- duğundan daha büyük ya da küçük göstermeye denir. • Bu hastalık yüzünden bir deri bir kemik kalmıştı. 11 Cümlede Konu ve Ana Düşünce: • Cümlede üzerinde duru- lan düşünce, o cümlenin konusunu belirler. Cüm- lenin konusunu belirle- mek için “Bu cümlede neyden bahsediliyor?” sorusuna yanıt aranır. • Cümlede verilmek iste- nen mesaj ise o cümlenin ana düşüncesini oluştu- rur. “Bu cümlede asıl an- latılmak istenen nedir?” sorusuna yanıt aranır. 468027
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=