UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF
1. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 40 BİR KAHRAMAN DOĞUYOR © SADIK UYGUN YAYINLARI © 11 Modern Bir Eğitimci: Şemsi Efendi Şemsi Efendi’nin 1872’de Selanik’te açtığı okulun sınıflarında öğretmen masası, sıra, kara tahta, tebeşir, silgi ve okuma yazma- yı kolaylaştırmak için hazırlanmış levhalar bulunuyordu. Şemsi Efendi, açtığı okulda teneffüs, ders aralarında oyun oynama, be- den eğitimi gibi eğitimde o dönem için yeni yöntemler uyguladı. Okulun diğer farklı bir uygulaması, yeni yazılan öğrencilere ça- lışkan öğrencilerden bir çalışma arkadaşı vermesiydi. Öğrencileri şehir gezilerine de götürdüğü bilinmektedir. Özcan Mert, Atatürk’ün İlk Öğretmeni Şemsi Efendi, (1852 - 1917), C 20, s. 20, www.atam.gov.tr Mustafa Kemal’in öğretmeni olan Şemsi Efendi hak- kında aşağıdakilerden hangisi söylenemez? İTA.8.1.2 A) Gözlem ve incelemelere önem vermiştir. B) Öğrencilerini hayata bilgili ve bilinçli bir şekilde hazırla- mıştır. C) Geleneksel metodların dışında hareket etmiştir. D) Ezbercilik sistemini benimsemiştir. 12 Mustafa Kemal’in doğup büyüdüğü Selanik şehrinin zengin bir sosyokültürel yaşama sahip olmasında; I. Türk, Rum, Ermeni, Sırp ve Bulgar gibi milletlerin bir arada yaşaması, II. Ege Denizi’ne açılan işlek bir liman şehri olması, III. Manastır, Üsküp ve İstanbul’a hem kara hem de demir yolu ile bağlanması özelliklerinden hangileri etkili olmuştur? İTA.8.1.2 A) Yalnız I B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III 13 Mustafa Kemal, çok sevdiği askerlik mesleğinde hep daha ileri gitmek için çaba göstermişti. Askerlikte yükselmenin tek yolu ise kurmay sınavını kazanmaktı. Böylece Harp Akademisine girebilecekti. Bir gün: “Kurmay subay ola- mazsan ne yaparsın?” diye yarı ciddi, yarı şaka takılan sınıf arkadaşı Arif’e: “Seni bilmiyorum fakat ben muhakkak kurmay subay olacağım.” diyerek cevap vermiştir. Mustafa Kemal’in arkadaşına verdiği yanıt, onun han- gi kişilik özelliğini yansıtmaktadır? İTA.8.1.3 A) Teşkilatçılığı B) Çok yönlülüğü C) Kararlılığı D) Bağımsızlığa düşkünlüğü 14 XIX. yüzyılda Osmanlı Devleti’nde, Fransız İhtilali ile dün- yaya yayılan hürriyet, adalet ve eşitlik gibi fikirlerden etkile- nen ve Jön Türkler olarak adlandırılan aydın kesim azınlık isyanlarını önlemek amacıyla farklı fikirler ortaya koymuş; Avrupa’da olduğu gibi bir anayasanın hazırlanması, halka temsil hakkının tanınacağı bir meclisin açılması ve padi- şahın ülkeyi bu meclisle birlikte yönetmesi gerektiğini sa- vunmuştur. Buna göre, aşağıdakilerden hangisinin Jön Türklerin amaçları arasında yer aldığı söylenemez? İTA.8.1.1 A) Osmanlı Devleti’nin çok uluslu yapısının korunması B) Mutlak monarşik yönetim anlayışının devamlılığının sağlanması C) Devletten ayrılıklara yol açabilecek bağımsızlık hare- ketlerinin önüne geçilmesi D) Batılılaşma hareketlerine hız verilmesi 15 “Hem bari orduyu politikadan çekebilseydik… Hanedana karşı olanlar, hanedandan yana olan- lar diye bölündü yeni baştan ordu, 93 Muharebesi’ni kaybettik. 93 Muharebesi’ni niçin kay- bettiysek .............................................. ’nı onun için kaybettik. Tarih değil, hatalar durmadan tekerrür ediyor…” Sultan II. Abdülhamid’in bu değerlendirmesinde boş bırakılan yere aşağıdaki savaşlardan hangisi getirilmelidir? İTA.8.1.4 A) Trablusgarp Savaşı B) I. Balkan Savaşı C) II. Balkan Savaşı D) I. Dünya Savaşı ÜNİTE DENEME SINAVI
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=