UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

S E Y B U K I TA P TA ! 3. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 130 ©SADIKUYGUNYAYINLARI© MİLLÎ BİR DESTAN: YA İSTİKLAL YA ÖLÜM! 7 Tekâlif-i Millîye, Türk milleti için bir dönüm noktası niteliğin- dedir. Bu emirler sonrası milletimiz tüm gücüyle ordusuna yardım etmiştir. Mustafa Kemal, Tekâlif-i Millîye emirlerinin uygulanmasında sıkıntıların yaşanmaması için İstiklal Mah- kemelerinin kurulmasını emretmiştir. Milletimizin elinde ne varsa ordusuyla paylaşması sonucu ordumuzun ihtiyaçları- nın büyük bölümü kısa sürede tamamlanmıştır. Bağımsızlı- ğına düşkün olan milletimiz kısa sürede bu kadar malzeme- yi temin ederek dünya tarihinde eşi benzeri görülmemiş bir yardımlaşma örneği sergilemiştir. Milletimiz Millî Mücadele- nin başarıya ulaşması için elinden gelen her türlü fedakârlı- ğı bu emirler doğrultusunda göstermiştir. Millî Mücadele yıl- larında milletimiz ülkesinin işgalden kurtulup tekrar bağımsızlığına kavuşabilmesi için yaşlısı, kadını ve çocuğuyla top yekûn bir mücadele içine girmiştir. Yurdun farklı yerlerinde kurulan silah ve mermi üretim yerlerinde gece gündüz demeden Mehmet- çik için silah ve mermi üretmişlerdir. Buna göre Tekâlif-i Millîye Emirleri ile ilgili, I. Türk milletinin fedakârca davrandığına, II. Meclisin yasama ve yargı yetkilerini kullandığına, III. Kararların seferberlik şekline dönüşerek uygulandığına, yargılarından hangilerine ulaşılabilir? İTA.8.3.4 A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III 8 Türk ordusunun Eskişehir-Kütahya Muharebeleri sonrasında Sakarya Nehri’nin doğusuna çekilmesi halk arasın- da büyük moral bozukluğuna neden oldu. Bu geri çekiliş Mecliste büyük tartışmalara yol açtı. Hatta Meclis binası- nın Kayseri’ye taşınması bile bazı milletvekillerince düşünüldü. Mustafa Kemal bu kararı reddetti. Mecliste yaşa- nan bu olaylardan sonra Meclis kararı ile ordunun başına Mustafa Kemal geçti. Mustafa Kemal, böylece üç ay süreyle Meclise ait tüm yetkileri üzerinde toplamış oldu. Artık Mustafa Kemal’in vereceği her emir kanun hükmün- de sayılacaktı. Bu yetkileri kullanan Mustafa Kemal, ordumuzun ihtiyaçlarını karşılayabilmek için hiç vakit kaybet- meden Tekâlif-i Millîye Emirlerini yayımladı. Bu bilgiye bakılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz? İTA.8.3.4 A) Kütahya Eskişehir Savaşı’nın yenilgiyle sonuçlandığına B) Meclisin süreklilik ilkesinin devam ettiğine C) Halkın desteğinin alınmasına yönelik yasa çıkarıldığına D) Millî Mücadelenin başarıya ulaştığına 9 Yunan ordusuna ait top seslerinin Ankara’dan duyulduğu zor bir dönemde bile Mustafa Kemal, eğitim konusunu ihmal etme- yerek 16-21 Temmuz 1921 tarihlerinde Ankara’da Maarif Kongresi’ni toplamıştır. Bu durum Mustafa Kemal’in aşağıdaki alanlardan hangisine önem verdiğini göstermektedir? İTA.8.3.3 A) Eğitim öğretim faaliyetlerine B) Ekonomik kalkınmaya C) Toplumsal eşitliğe D) Siyasi alanda yenilik yapılmasına ÜNİTE DENEME SINAVI MİLLÎ UYANIŞ: BAĞIMSIZLIK YOLUNDA ATILAN ADIMLAR 2. ÜNİTE YORUMLU ÖRNEK SINAV SORULARI 51 UYGUNT.C. İNKILAPTARİHİVEATATÜRKÇÜLÜK8SPOTLUSORUBANKASI Osmanlı Devleti Hangi Cephede? ©SADIKUYGUNYAYINLARI© I. Dünya Savaşı öncesinde Osmanlı toprakları Avrupalı dev- letlerin çıkar çatışmasına ev sahipliği yapmıştır. 4 5 Kut’ülAmâre İngilizlerin eline geçti. 30 EYLÜL 1915 Osmanlı güçleri 6. Ordu altında birleştirildi.Alman Mareşal Goltz Paşa bu ordunun başına atandı. Rus Cephesi’nde savaşan Albay Halil Bey, emrindeki iki tümenle birlikte Irak Cephesi’ne gönderildi. İngilizlerin Kut’u kurtarma girişimi başarısız oldu. Nurettin Paşa, komutayı Halil Bey’e devretti. Goltz Paşa Bağdat’a ulaştı. Nurettin Bey Kut’ül Amâre’yi kuşattı. Tifüsten ölen Goltz Paşa’nın yerine ordunun başına Halil Paşa atandı. 5 EKİM 1915 9 EKİM 1915 27 ARALIK 1915 6 OCAK 1916 19 NİSAN 1916 İngilizler teslim oldu. 29 NİSAN 1916 Kut’ül Amâre Kuşatması ile ilgili verilen bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Kuşatmanın başlangıcında Osmanlı birliklerinin başın- da yabancı bir komutan görev yapmıştır. B) Savaş sürecinde Osmanlı ordusunun komuta kademe- sinde görev değişiklikleri yaşanmıştır. C) Yaşanan başarısızlık sonrası İngilizler, Birinci Dünya Savaşı’ndan çekilmişlerdir. D) Osmanlı Devleti, Irak Cephesi’ni takviye kuvvetlerle güçlendirmeye çalışmıştır. (Taktik 4’e göz atın.) Osmanlı Devleti'nin Almanya'nın yanında savaşa girmek iste- mesinde Almanya'nın askerî ve ekonomik gücü etkili oldu. 5 Uzman Yorumu I. Dünya Savaşı ve sonuçları ile ilgili, savaşın genel ve özel nedenlerinin vurgulandığı sorular sorulmaktadır. 6 İtilafDevletlerinin,ÇanakkaleCephesi’niaçmaktakiamaç- larından biri de Rusya’ya yardım etmekti. Aşağıdakilerden hangisi, İtilaf Devletlerinin bu amacı- na ulaşamadığının kanıtı olabilir? A) ABD’nin savaşa girmesi B) Çanakkale Zaferi’nin kazanılması C) MondrosAteşkesAntlaşması’nın imzalanması D) İttifak Devletlerinin I. Dünya Savaşı’nı kaybetmesi (Taktik 6’ya göz atın.) İtilaf Devletlerinin Çanakkale Cephesi’ni açmasının nedenleri: • Boğazları ele geçirmek • İstanbul’u almak • Rusya’ya yardım götürmek BİR TAŞLA ÜÇ KUŞ. 6 7 Birinci Dünya Savaşı'nda, Osmanlı orduları yedi cephede birden savaşmıştır. Örneğin Galiçya Cephesi'nde Ruslarla ve Romenlerle; Makedonya'da Yunan ve Fransızlarla; Ça- nakkale'de İngiliz ve Fransızlar ile; Filistin, Suriye ve Irak cephelerinde İngilizler ile... Bu bilgilerden hareketle Osmanlı Devleti hakkında, I. Rusya ile farklı blokta yer almıştır. II. Savaştığı cepheler taarruz cepheleridir. III. İngiliz ve Fransızlarla birden fazla cephede savaşmıştır. IV. Osmanlı toplumu savaşa girme düşüncesini destekle- miştir. yargılarından hangilerine ulaşılabilir? A) I ve III B) II ve IV C) I, II ve III D) II, III ve IV (Taktik 7’ye göz atın.) Bu bilgilerden hareketle ya da buna göre diye başlayan soru- lardametinçok iyiokunmalıdır.Sorununcevabıaslındametnin içindedir. 7 EN ÖNEMLİ VE ÖZET BİLGİLER BENDE! NEYİ ÖĞRENMEN GEREKTİĞİNİ BEN SÖYLERİM. SPOT BİLGİYLE İLGİLİ SORU ÇÖZMENİ SAĞLARIM. ÇIKMIŞ SORULARI BENDE BULABİLİRSİN. SAYEMDE SORU ÇÖZMEN KOLAYLAŞACAK. ÖĞRETMENLERİN SORU VE ÇÖZÜMLE İLGİLİ YÖNLENDİRMELERİNİ İÇERİRİM. ÜNİTEYİ ÖĞRENME DÜZEYİNİ ÖLÇERİM.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=