UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - T.C. İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

TÜRK DIŞ POLİTİKASI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI SPOT BİLGİLER 6. Ünite KONU TESTİ www.sadikuygun.com.tr 204 ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASI 1 1925’te hazırlanan bir genelge ile Türkiye’de bulunan yabancı okul- larda Türkçe, tarih ve coğrafya derslerini Türk öğretmenler Türk- çe olarak okutacak ve Türk müfettişler teftişte bulunacaktı. Murat Öğretmen’in söylediği bu geliş- me ile aşağıdakilerden hangisi hedef- lenmiş olabilir? İTA.8.6.1 A) Yabancı okulların çıkarlarını korumak B) Türkiye’de bulunan yabancı okulları tamamen kapatmak C) Bağımsızlık anlayışından ödün ver- memek D) Azınlık okullarına ayrıcalık tanımak (Spot 1ve 5’e göre) 2 Gerçekler karşısında hayalci olmak kadar büyük hata ola- maz. Atatürk bu sözüyle dış politikada aşa- ğıda verilen temel ilkelerden hangisinin önemini vurgulamıştır? İTA.8.6.1 A) Gerçekçilik B) Barışçılık C) Hukuka bağlılık D) Bağımsızlık (Spot 2’ye göre) 3 Atatürk’ün dış politikadaki temel ilkele- ri: 1. Misak-ı Milli sınırlarını korumak 2. “Yurtta sulh, cihanda sulh” 3. Akılcı ve gerçekçi olmak 4. Milletin hayatı tehlikede olmadıkça savaşa girmemek Buna göre, Türk dış politikası ile ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz? İTA.8.6.2 A) Bağımsızlık ilkesinden ödün verme- mek B) Dünya barışına katkıda bulunmak C) Ülkeler arası sorunlarda savaşmayı son çare olarak görmek D) Ulusal sınırlar içerisinde kalmamak (Spot 2’ye göre) 4 Türkiye, Lozan’da çözümlenememiş olan Musul Sorunu’nu İngiltere ile imzalanan Ankara Antlaşması ile aleyhine sonuç- landırmıştır. İngiltere bu sorunu kendi çıkarları doğrultusunda çözmek için; Şeyh Sait İsyanı’nı desteklemiş- tir. Sorunu Milletler Cemiyetine taşı- mıştır. Türkiye’nin itibarını sarsacak açık- lamalarda bulunmuştur. • • • Buna göre İngiltere’nin Musul sorunu- nu kendi çıkarları doğrultusunda çöz- mek istemesinin nedeni aşağıdakiler- den hangisi olamaz? İTA.8.6.2 A) Orta Doğu petrolleri üzerindeki çıkar- larını korumak B) Bölgede İngiliz nüfusunu arttırmak C) Bölgenin stratejik konumundan fayda- lanmak D) Bölgede Türk egemenliğine son ver- mek (Spot 4’e göre) 5 Atatürk: “Eğer devamlı barış isteniyorsa insanların durumlarını iyileştirecek ulus- lararası önlemler alınmalıdır. İnsanlığın tamamının yaşam standartlarının yüksel- tilmesi, açlığın yerine geçmelidir. Dünya vatandaşları ikiyüzlülük, kıskançlık, aç gözlülük ve kinden uzaklaşacak şekilde eğitilmelidir.” demiştir. Atatürk’ün bu sözüne bakılarak dış poli- tika ile ilgili aşağıdaki yorumlardan han- gisine ulaşılamaz? İTA.8.6.1 A) Dünya barışını sağlamak için evren- sel önlemler alınmalıdır. B) Uluslararası barışı sağlayacak eğitim politikaları uygulanmalıdır. C) İnsanların refah seviyelerinin yükseltil- mesi gereklidir. D) Ulusal çıkarlar her şeyden üstün tu- tulmalıdır. (Spot 2’ye göre) 1. Türkiye’de bulunan ya- bancı okullarda; • Türkçe, tarih ve coğraf- ya derslerini Türk öğ- retmenlerin okutması • Türk müfettişlerin tef- tişte bulunması ba- ğımsızlık anlayışından ödün verilmediğini gös- terir. 2. Atatürk, Türk dış politika- sında; • Millî çıkarlara bağlı • Barışçı • Akılcı • Hukuka dayalı bir anlayışla hareket et- miştir. 3. Lozan Barış Antlaşma- sı’nda çözümlenemeyen konular: • Boğazlar • Musul • Hatay • Dış Borçlar • Patrikhane • Nüfus Mübadelesi’dir. 4. İngiltere Musul Sorunu’nu; • Orta Doğu petrollerin- den yararlanmak • Bölgenin stratejik konu- mundan faydalanmak • Bölgedeki Türk ege- menliğine son vermek adına kendi lehine çö- zümlemiştir. 5. Türkiye Yabancı Okullar Sorunu’nu iç mesele ola- rak görmüş ve bu şekilde çözümlemiştir. 131

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=