UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - T.C. İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF
© SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI YORUMLU ÖRNEK SINAV SORULARI UYGUN T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8 SPOTLU SORU BANKASI 155 4. Ünite ATATÜRKÇÜLÜK VE ÇAĞDAŞLAŞAN TÜRKİYE 5 Ankara, Anadolu’nun merkezinde yer alması, ulaşım yolları uzerinde bulunması ve savunmaya elverişli olması nede- niyle başkent yapıldı. Bu bilgiye göre Ankara’nın başkent yapılmasında; Askerî Tarihî Coğrafi I II III nedenlerden hangilerinin etkili olduğu söylenebilir? A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III D) I, II ve III Çözüm: Ankara’nın ulaşım yollarının üzerinde bulunması coğrafi özelliğidir. Savunmaya elverişli olması ise askerî özelliği- dir. Bu özellikleri Ankara’nın başkent olmasında etkili ol- muştur. Doğru yanıt C’dir. (Taktik 3’e göz atın.) • Ankara’nın başkent olarak seçilmesinin coğrafi, askerî ve siyasi nedenleri vardır. 3 6 Mustafa Kemal 16 Temmuz 1921 tarihinde Ankara’da Maarif Kongresi’ni açarken yaptığı konuşmada; toplumun eğitim ve kültür konularındaki bölünmüşlüğünün ortadan kaldırılması gerektiğine dikkat çekmiştir. Aşağıdakilerden hangisi, Mustafa Kemal’in bu düşün- cesi doğrultusunda yapılan bir yeniliktir? A) Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü B) Türk Tarih Kurumunun kurulması C) Soyadı Kanunu’nun çıkarılması D) Latin Harflerinin kabul edilmesi Çözüm: Paragrafta eğitim ve kültür alanındaki bölünmüşlüğün or- tadan kaldırılması konusu vurgulanmıştır. Bu durum ise ancak eğitimde birlik sağlanarak aşılabilecektir. Eğitim bir- liği Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile sağlanmış ve bölünmüşlük ortadan kaldırılmıştır. Doğru yanıt A’dır. (Taktik 4’e göz atın.) 7 İnkılabın adı: Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü Gerekçesi: Ülkemizde kurulma amacı ve uyguladığı program bakımından birbirinden farklı çok sayıda okulun bulunması, medreselerin toplumun ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak olması Sonuçları: .........................?......................... Şemaya göre “?” ile belirtilen yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez? A) Eğitim ve öğretimde birlik sağlandı. B) Medreselerin yanında modern okullar açıldı. C) Tüm okullar Millî Eğitim Bakanlığına bağlandı. D) Millî ve çağdaş bir eğitim sisteminin temelleri atıldı. Çözüm: Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile; eğitim ve öğretimde birlik sağ- landı. Karma eğitime geçildi. İlköğretim ücretsiz ve zorunlu oldu. Millî, çağdaş ve laik eğitime geçildi. Bütün okullar MEB’e bağlandı. Medreseler kaldırıldı. Doğru yanıt B’dir. (Taktik 4’e göz atın.) • Osmanlı Devleti’nde eğitimde birlik yoktu. Bir tarafta med- reseler, bir tarafta azınlık okulları, diğer tarafta Batı tarzında okullar vardı. Bu durum farklı zihniyette bireylerin yetişme- sine neden oluyordu. 3 Mart 1924’te çıkarılan Tevhid-i Ted- risat Kanunu ile eğitimde birlik sağlandı. Medreseler kapa- tıldı ve eğitim sistemi daha çağdaş bir hâle geldi. 4 Uzman Yorumu 1. Cumhuriyetin ilanı ile ulusal egemenlik ilkesi pekiştirilmiştir. 2. Halifeliğin kaldırılmasıyla laikliği sağlama yolunda büyük bir adım atılmıştır. SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=