UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - T.C. İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

© SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI © SADIK UYGUN YAYINLARI YORUMLU ÖRNEK SINAV SORULARI 3. Ünite www.sadikuygun.com.tr 112 MİLLİ BİR DESTAN: YA İSTİKLAL YA ÖLÜM! 1 Kurtuluş Savaşı'nın yaşandığı ortamda Atatürk, 15 Temmuz 1921’de Maarif Kongresi’ni yapmıştır. Atatürk’ün bu çalışmasını, aşağıdaki sözlerinden han- gisi desteklemektedir? A) Öğretmenler! “Yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.” B) “Sanatsız kalmış bir toplumun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.” C) “Yeni Türkiye Devleti, temellerini süngü ile değil, sür- günde dayandığı ekonomi ile kuracaktır.” D) “Cahillikle savaş, düşmanla savaştan daha az önemli değildir.” Çözüm: Maarif Kongresi bir eğitim kongresidir. Kütahya-Eskişehir Savaşları sırasında toplanmıştır. Mustafa Kemal bu savaş nedeniyle kongrenin ertelenmesini isteyenlere cahillikle savaşın, düşmanla savaş kadar önemli olduğunu söyle- miştir. Doğru yanıt D’dir. (Taktik 1'e göz atın.) • Atatürk eğitime önem veren bir liderdi. Bu nedenle Kurtu- luş Savaşı’nın devam ettiği günlerde eğitim alanında Maarif Kongresi’ni düzenledi. 1 2 Mustafa Kemal, Kurtuluş Savaşı’nın en buhranlı gunle- rinde duzenlenen Maarif Kongresi’ndeki konuşmasında “............ eğitim programımız eski devrin saçma sapan ve yaratılış özelliklerimizle hiç de ilgisi olmayan yabancı du- şuncelerden, Doğu’dan ve Batı’dan gelebilen etkilerden uzak, tarihî karakterimize uygun olmalıdır...” demiştir. Mustafa Kemal bu sözleriyle eğitimin, aşağıdaki özel- liklerden hangisine sahip olması gerektiğini vurgula- mıştır? A) Millî B) Karma C) Dinî D) Uygulamalı Çözüm: Mustafa Kemal düzenlenen Maarif Kongresi’nde tarihi ka- rakterimize uygun millî bir eğitim sisteminin uygulanması- nın önemini vurgulayan bir konuşma yapmıştır. Yanıt A'dır. (Taktik 2’ye göz atın.) • Maarif Kongresi’nde eğitim sisteminin millî bir karaktere sa- hip olmasının önemi vurgulanmıştır. 2 3 Kütahya-Eskişehir Savaşlarının devam ettiği günlerde An- kara’da Maarif Kongresi toplanmıştır. Bağımsızlık müca- delesinin yaşandığı bu dönemde Mustafa Kemal bütün ıs- rarlara rağmen kongrenin ertelenmesine izin vermemiştir. Buna göre Mustafa Kemal’in bu tutumu aşağıdakiler- den hangisine verdiği önemi gösterir? A) Demokratik yönetime B) Millî egemenliğe C) Ekonomik bağımsızlığa D) Eğitim ve öğretime Çözüm: Savaş şartları nedeniyle Maarif Kongresi’nin ertelenmesi- ne müsaade etmeyen Mustafa Kemal, eğitim ve öğretime önem veren bir liderdi. Yanıt D’dir. (Taktik 1'e göz atın.) 4 Gerçekten milletimiz, düşmanın hazırlık- larına karşılık vermek için hiçbir özveri- den çekinmedi. Ordumuzu kuvvetlendir- mek için para, insan, silah, hayvan, ara- ba kısacası ne gerekse, son derece istekle verdi. Atatürk bu sözlerini aşağıdakilerin hangisinin sonucu- na dayanarak söylemiş olabilir? A) Hıyanet-i Vataniye Kanunu’nun çıkarılmasının B) Tekâlif-i Milliye Emirlerinin uygulanmasının C) Kuvayımilliye hareketinin başlamasının D) Düzenli ordunun kurulmasının Çözüm: Milletimizin büyük fedakârlıklar göstererek ordunun ihti- yaçlarını karşıladığı olay Tekâlif-i Milliye Emirleridir. Or- du-millet dayanışmasının en güzel örneklerinden biridir. Doğru yanıt B’dir. (Taktik 3 ve 6’ya göz atın.) Tekâlif-i Milliye Emirleri; • Ordu-millet dayanışmasının • Millî birlik ve beraberlik duygusunun en güzel örneklerinden biridir. 3 5 Mustafa Kemal Paşa, Millî Mücadele'nin en kritik günleri olan Kütahya-Eskişehir Savaşlarının tüm şiddetiyle devam ettiği günlerde Ankara'da Maarif Kongresi'nin toplanması- nı sağlamıştır. Cehalete karşı savaşın, en az bağımsızlık kadar önemli olduğunu söyleyerek cepheye gönüllü olarak gitmek için Ankara'ya gelen öğretmenleri tekrar okullarına göndermiştir. Bu metne verilebilecek en uygun başlık aşağıdakiler- den hangisidir? A) Cephedeki Öğretmenler B) Ulusal Egemenliğin Önemi C) Maarif Kongresi Kararları D) Atatürk'ün Eğitime Verdiği Önem SAVAŞA RAĞMEN EĞİTİM KONGRESİ – ANADOLU İNSANININ BÜYÜK FEDEKARLIĞI

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=