UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - FEN BİLİMLERİ 8. SINIF
2. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 44 © SADIK UYGUN YAYINLARI © YORUMLU ÖRNEK SINAV SORULARI Video çözümler için QR kodu okutunuz. 464025 Kalıtım DNA VE GENETİK KOD 1. Bir araştırmacı bezelye bitkilerini kullanarak yaptığı iki aşamalı çaprazla- ma sonucunda % 50 oranında beyaz çiçekli bezelye bitkisi elde etmek istiyor. Araştırmacı bu amaçla şu çaprazlamaları yapıyor: Araştırmacı, II. aşamadaki çaprazlama sonucunda beyaz çiçekli bezelye- lerin istediği oranda ortaya çıkmadığını gözlemliyor. Buna göre araştırmacı aşağıdakilerden hangisini yaparsa amacına ulaşabilir? A) I. aşamadaki beyaz çiçekli bezelye bitkilerinden iki tanesini çaprazla- malı. B) I. aşamadaki çaprazlanan mor çiçekli bezelye bitkisi ile II. aşamada çap- razlamaya alınan mor çiçekli bezelye bitkilerinden birini çaprazlamalı. C) 1.kuşakta elde ettiği bir bezelye bitkisi ile beyaz çiçekli bir bezelye bit- kisini çaprazlamalı. D) II. aşamada homozigot mor çiçekli iki bezelye bitkisini çaprazlamalı. (TAKTİK 1’e göz atalım.) Saf döl baskın bir karakter ile çekinik bir karakter çaprazlanırsa 1. kuşakta oluşan yavruların hepsi baskın karakter özelliği taşır- lar. Birinci kuşakta oluşan bu ürünler kendi aralarında çaprazlandığında oluşacak ürünlerden 1/4 çekinik özellik taşır. 1 2. Bir araştırmacı bezelyeler arasında çaprazlamalar yaparak bir öngönürüsünü test etmek istiyor. Öngörü: Düzgün tohumlu (genotipi DD veya Dd) iki bezelyenin çaprazlanmasından hem düzgün tohumlu hem de buruşuk tohumlu (genotipi dd) bezelyeler elde edilebilir. Deneme Aşaması: Düzgün tohumlu iki bezelye çaprazlanmıştır. Sonuç: Oluşan yeni kuşakta sadece düzgün tohumlu bezelyeler ortaya çıkmıştır. Bu durum öngörüyü doğrulamamıştır. Buna göre araştırmacının deneme aşamasında yaptığı muhtemel çaprazlama ve öngörüsünü doğrulayabilmesi için yapması gereken çaprazlama aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir? Deneme aşamasında yaptığı muhtemel çaprazlama Öngörüsünü doğrulayabilmesi için yapılması gereken çaprazlama A) Dd x Dd DD x dd B) DD x dd Dd x Dd C) DD x DD Dd x Dd D) DD x Dd dd x dd (TAKTİK 1’e göz atalım.) I. Aşama II. Aşama Mor çiçekli Mor çiçekliMor çiçekli (1. kuşakta elde edilen mor çi- çekli bezelyeler çaprazlanıyor.) Mor çiçekli (%100) Beyaz çiçekli 1. Kuşak FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİMİZİN SINAV SORULARI HAKKINDA GÖRÜŞLERİ Kalıtım konusunda gen, genotip, fenotip, saf döl, melez döl, baskın gen, çekinik gen gibi temel kavramlar bilinmeli ve aralarında ilişki kurulmalıdır. Bu kavramları kullanarak bezelyelerde tek karakter çaprazlamalarıyla ilgili problemler çözülmelidir. Bunun ya- nında akraba evliliklerinin sakıncaları, insanlarda cinsiyetin babadan gelen eşey kromozomları ile belirlenmesi gibi temel bilgilere de sahip olunması gerekmektedir. Geçmiş yıllarda kalıtım konusu ile ilgili yukarıda belirtilen kavramı içeren birçok soru ile karşı- laşılmış olup önümüzdeki yıllarda yapılacak sınavlarda da benzer sorular beklenmektedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=