UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - FEN BİLİMLERİ 8. SINIF
DNA VE GENETİK KOD 2. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 38 © SADIK UYGUN YAYINLARI © SPOT BİLGİLER Videolu çözümler için QR kodu okutunuz. 464020 ÖĞRETEN TEST 15 Kalıtım 1 Gregor Mendel’in kalıtımla ilgili çalışmalarını bezelye bitkisini kullanarak yapma nedenleri: • Kolay yetişir, tek mev- simde birden fazla ürün verir. • Karakter açısından zen- gindir (çiçek rengi, boy uzunluğu, tohum şekli vb.). • Kendi kendini dölleyebi- lir ve saf döller elde edilir. 2 ÇAPRAZLAMA: Aynı türe ait erkek ve dişi bi- reylerin eşleştirilmesiyle yavru bireylerin elde edilmesine çaprazlama denir. Çapraz- lama esnasında sperm ile yumurta birleşerek zigotu oluşturur. Zigot, mitoz bö- lünme geçirerek yavru bireyi oluşturur. Fenotip Siyah saç Sarı saç Genotip AA X aa Aa Aa Aa Aa 1. kuşak- ta oluşan bireylerin genotipi Genotip çeşiti: Aa Genotip oranı: %100 Aa Fenotip çeşiti: 1 çeşit Fenotip oranı:%100 siyah saç AA Aa Aa aa 2. kuşakta oluşan yavruların genotipi (2.kuşak) Aa x Aa Genotip Genotip çeşiti: AA, Aa, aa Genotip oranı: %25 AA, %50 Aa, %25 aa Fenotip çeşiti: 2 çeşit Fenotip oranı: %75 siyah saçlı, %25 sarı saçlı 5. Fen Bilimleri Öğretmeni Hanife Hanım, öğrencilerine akraba evliliği sonuçları ile ilgili konu anlatımı yapmıştır. Daha sonra konunun tekrarı için tahtaya bir çiçek resmi yansıtmış ve yapraklarına akraba evliliği ile ilgili bilgiler yazmıştır. Akraba evliliğinin hiçbir sakıncası yoktur. Akraba evliliği yapmış bireylerin bebekleri hamilelikte genetik tarama testlerinden geçirmelidir. Akraba evliliği, genetik hastalığın görülme sıklığını artırır. Miras bölünmesin diye akraba evlilikleri yapılmalıdır. Öğrencilerden akraba evliliği ile ilgili yanlış bilgiler içeren yaprakları silmelerini istemiştir. Öğrenciler Hanife Hanım’ın yönergesini doğru bir şekilde yerine getirirse çiçeğin son şekli aşağıdakilerden hangisi gibi olur? F. 8.2.2.3 A) B) C) D) (Spot 4’e göre) 1. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Mendel’in bezelye bitkisini tercih et- mesinin nedenlerinden biri değildir? F. 8.2.2.1 A) Kolay yetişmesi B) Karakter açısından zengin olması C) Arı(saf) döllerin elde edilmesi D) Gözlem sonuçlarının uzun zaman al- ması (Spot 1’e göre) 2. Homozigot düz tohumlu bir bezelye ile buruşuk tohumlu bir bezelyenin çap- razlanması sonucu oluşan tohumları % kaçı düz tohumlu olur? (Düz tohum, buruşuk tohuma baskındır.) F. 8.2.2.2 A) %100 B) %75 C) %25 D) %50 (Spot 2’ye göre) 3. Ayşe Hanım’ın dört tane kız çocuğu vardır. Beşinci çocuğuna hamile olan Ayşe Hanım’ın doğacak çocuğun kız olma ihtimali % kaçtır? F. 8.2.2.2 A) %0 B) %25 C) %50 D) %100 (Spot 3’e göre) 4. Melez mor çiçekli bir bezelye ile be- yaz çiçekli bir bezelyenin çaprazlan- ması sonucunda oluşacak olan be- zelyelerin yüzde kaçının fenotipi mor çiçekli olur? F. 8.2.2.2 A) % 25 B) % 50 C) % 75 D) % 100 (Spot 3’e göre)
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=