UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - FEN BİLİMLERİ 8. SINIF

ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ VE ÇEVRE BİLİMİ 6. ÜNİTE 201 UYGUN FEN BİLİMLERİ 8 SPOTLU SORU BANKASI © SADIK UYGUN YAYINLARI © Sürdürülebilir Kalkınma YORUMLU ÖRNEK SINAV SORULARI 3. Kâğıt parçaları Plastik şişe Portakal kabuğu Elma çöpü Cam şişe Öğretmen: Sınıfımızdaki çöp kutusunun içindekileri birlikte inceleyip problemi ve çözümü belirleyelim, çözümle ilgili örnek verelim. Mehmet: Farklı atıklar birbirine karışmış. Geri dönüşüm- le yeniden kullanabilmek için kâğıt, cam, plastik ve besin atıklarını ayrı kutulara atalım. Öğretmen: Çocuklar, Mehmet’in düşüncesine, aşağı- daki tabloda açıklamaları verilen puanlardan hangisini vermeliyiz? Puan Açıklama 4 Problemi anladı, çözüm buldu, örnek verdi. 3 Problemi anladı, çözüm buldu, örnek veremedi. 2 Problemi anladı, çözüm ve örnek bulamadı. 1 Problemi tam anlamadı, çözüm ve örnek bula- madı. A) 4 B) 3 C) 2 D) 1 (TAKTİK 3’e göz atalım.) Katı atıkların ayrıştırılması geri dönüşüm için önemlidir. 3 Atıkların geri dönüşümü sonucu enerjiden tasarruf edilir. 4 Uzman Yorumu Sınavlarda kaynakların kullanımı ve geri dönüşüm ile ilgili daha çok yorum sorularına yer verilmiştir. Öğrencilerin çevre- ye duyarlılığını arttırmak ve konuya dikkat çekmek amacıyla bu tarz sorular sınavlarda yerlerini alacaktır. 4. Bazı katı atıkların doğada ayrıştırılma süreleri ve bu atıkların geri dönüşümünden elde edilen enerji tasarrufu tabloda verilmiştir: Katı atıklar Doğada ayrıştırma süreleri (yıl) Enerji tasarrufu (GJ/ton) Cam 4000 6 Plastik 100-1000 32-6 Alüminyum 200-500 222 Bu tabloya göre aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapıla- bilir? A) Katı atıkların geri dönüşümü enerji tasarrufu sağlar. B) Doğada ayrıştırılma süresi uzadıkça tasarruf edilen enerji miktarı artar. C) Katı atıklar, sıvı atıklara göre doğaya daha fazla zarar verir. D) Atıkların doğada ayrıştırılma süreleri sadece miktarları- na bağlıdır. (TAKTİK 4’e göz atalım.) 5. Yerkürenin doğal dengesini korumak amacıyla 2002 yı- lında yapılan bir dünya zirvesinde kabul edilen ilkelerden biri “Tehlikeyi Önleme İlkesi”dir. Bu ilkeyle, doğal dengeyi korumak için söz konusu sorun ortaya çıkmadan önlem alınması amaçlanmıştır. Buna göre aşağıda verilenlerden hangisi “Tehlikeyi Ön- leme İlkesi” kapsamında yapılan bir uygulama değildir? A) Akarsulara evsel atıkların karışmasının önlenmesi B) Atmosfere karbondioksit veren enerji kaynaklarının kullanımının artırılması C) Plastik ve cam gibi malzemelerin geri dönüşümünün sağlanması D) Orman varlığının korunması için kâğıt kullanımının azaltılması (TAKTİK 3 ve 4’e göz atalım.) 6. Tatlı su kaynakları Dünya’daki su kaynaklarının yaklaşık %3’ü kadardır. Bazı araştırmacılar bu kaynakların bilinç- siz kullanımının devam etmesi hâlinde yakın bir gelecekte Dünya üzerinde su kıtlığı yaşanacağını öngörmektedirler. Buna göre aşağıdakilerden hangisi araştırmacıların öne sürdüğü bu sorunu önlemeye yönelik uygulama- lardan biri olamaz? A) Yağmur sularının depolanarak bahçe sulamasında kul- lanılmasına yönelik sistem tasarlanması B) Tarlaların zamanından önce ve fazla sulanmasını engel- lemek için toprağın nemini ölçen bir araç geliştirilmesi C)Barajlarda toplanan suyun dağıtım sistemine gönderil- meden önce arıtma sistemine alınması D) Lavabo giderlerinden akan suyun toplanarak arıtılması ve bahçelerde kullanılabilecek hâle getirilmesi (TAKTİK 4’e göz atalım.)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=