UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - FEN BİLİMLERİ 8. SINIF

ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ VE ÇEVRE BİLİMİ 6. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 184 © SADIK UYGUN YAYINLARI © YORUMLU ÖRNEK SINAV SORULARI 1. Şemada bir ekosistemdeki beslenme ilişkileri gösterilmiştir. A yrıştırıcılar Çeşitli maddeler Bitki Işık Kelebek tırtılı Fare Organizma kalıntıları Bu şemada verilenlere göre aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur? A) Bitki, kelebek tırtılı ve fareden oluşan besin zincirinde biyolojik birikimin bitkide daha az olması beklenir. B) Ayrıştırıcılar, üreticilerin dışarıdan alması gereken maddelerin ortamda tükenmesine neden olur. C) Üreticiler, kendilerine gereken enerjiyi doğrudan doğ- ruya ayrıştırıcılardan karşılar. D) Bitkiyle başlayan besin zincirinde üst basamaktaki canlılara doğru aktarılan enerji miktarı giderek artar. (TAKTİK 1, 2 ve 4’e göz atalım.) Besin zincirinin ilk halkasında üreticiler yer alır. 1 Besin zincirindeki tüketici canlılar, üreticileri ve birbirle- rini yiyerek beslenirler. Canlılar enerji ihtiyacını tek bir canlı ya da birkaç canlıdan karşılayabilir. 2 2. Bitkilerin yapraklarında gerçekleşen fotosentez hızının, karbondioksidin birim hacimdeki miktarına ve ışık şiddeti- ne bağlı değişimini gösteren grafik şekildeki gibidir. Yüksek ışık şiddeti Düşük ışık şiddeti Karbondioksidin birim hacimdeki miktarı Fotosentez hızı (birim zamanda üretilen madde miktarı) Buna göre diğer koşullar sabit tutulduğunda grafikte- ki verilerden yararlanarak fotosentez hızını etkileyen faktörlerle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğru- dur? A) Karbondioksidin birim hacimdeki miktarının artması, bir süre sonra fotosentez hızının azalmasına neden olur. B) Yüksek ışık şiddeti altında bırakılan bitkilerin fotosen- tez hızı sürekli artar. C) Karbondioksidin birim hacimdeki miktarının sürekli artması, bir süre sonra fotosentez hızının artışına yol açmaz. D) Düşük ışık şiddeti altında bırakılan bitki fotosentez ya- pamaz. (TAKTİK 3’e göz atalım.) Bitkinin bulunduğu ortamdaki karbondioksit su ve ışık şiddeti fotosentezi belirli bir seviyeye kadar hızlandırır. Daha sonra belirli bir seviyede devam eder. 3 Bu konu için öğrencilerin fotosentez, solunum ve enerji dönüşümlerini kavramaları, besin zinciri ve bu zinciri oluşturan elemanları açıklayabil- meleri ve elemanlar arasındaki (üretici, tüketici, ayrıştırıcı) ilişkiyi yorumlayabilmeleri istenmektedir. Gelecek sınavlarda özellikle fotosentezi etkileyen kalıtsal ve çevresel faktörlerin, kontrollü deney düzenekleri şeklinde sorgulandığı ve Bilim- sel Süreç Becerilerini ölçmeye yönelik sorular ile sıkça karşılaşılacağı öngörülmektedir. FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİMİZİN SINAV SORULARI HAKKINDA GÖRÜŞLERİ Besin Zinciri ve Enerji Akışı - Enerji Dönüşümleri Video çözümler için QR kodu okutunuz. 464129

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=