UYGUN - PRATİK DEFTER - İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

169 4. ÜNİTE: ATATÜRKÇÜLÜK VE ÇAĞDAŞLAŞAN TÜRKİYE Kurtuluş Savaşı Dönemi’nde Eğitim ve Kültür Alanındaki Faaliyetler: • TBMM’de ............................ Vekaleti oluşturuldu. • Millî Mücadele’ye karşı tavır alan azınlık okulları ve yabancı okullar kapatıldı. • 1921 Kütahya - Eskişehir Savaşları sırasında ............................ Kongresi düzenlendi. • Heyet-i İlmiye toplantısı yapıldı, toplantıda sınıf mevcutlarının azaltılması ve yatılı okulların açılması kararlaştırıldı. • 1923’te öğretim hayatı ilk, orta ve yüksek öğretim şeklinde yapılandırıldı. Medreselerin Kapatılması: • Medreseler, dinî ve pozitif ilimlerin .................................... düzeyinde okutulduğu eğitim kurumlarıdır. • Zamanla pozitif eğitim veren kurum olmaktan uzaklaşmışlardır. • Medreseler değişen dünyaya ayak uyduramamış, ............................ hareketlerine direnç oluşturmuştur. • Tevhid-i Tedrisat Kanunu’yla Millî Eğitim Bakanlığına bağlanmıştır. • 11 Mart 1924 tarihinde kapatılmışlardır. Kapatılmasıyla: • Eğitimdeki ......................... sona ermesi sağlandı. • Eğitimin ............ ve ................ niteliği güçlendirildi. • İnkılapların kalıcı ve köklü hâle gelmesi sağlandı. • İnkılap karşıtlarının güçlenmesi önlendi. Medreselerin kapatılmasıyla din adamı ihtiyacı- nın karşılanması için “ İ lahiyat Fakültesi”, “İmam ve Hatip” okullarının açılması öngörülmüştür. Öğretimde Birlik Sağlanıyor • Osmanlıda eğitim ...................................... ve ...................................... ayrı ayrı yapılıyordu. • Devlet kontrolü dışında ...................................... ve ...................................... okullar da bulunuyordu. • Bu durum ülkede eğitim birliğini engellemekteydi. • Eğitim farklılığı ülkede ...................................... neden oluyordu. • Eğitim anlayışı çağın gerisinde kalmıştı. Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Kabulü (3 Mart 1924) • Osmanlı Devleti’nde mekteplerin bir kısmı ve medreseler Şer’iye ve Evkaf Vekaletine, son zamanlarda açılan Avrupa tarzı eğitim veren okullar Maarif Vekaletine bağlıydı. • Ülkedeki eğitimin birleştirilmesi, eğitimin modern, laik ve millî bir hâle getirilmesi için 3 Mart 1924 tarihinde Tevhid-i Tedrisat Kanunu (öğretim birliği) kabul edildi. UYGUN PRATİK DEFTER T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8 Maarif Maarif yüksekokul yenilik ikiliklerin laik millî medrese azınlık fikir çatışmasına yabancı mektepte

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=