UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF
BÖLÜM 2 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 92 SO R U 7 Bu soruyu çözerken, taktik 24'te ö¤rendi¤imiz bilgilerden yararlanaca¤›z. Sembollerin içinde ya- zan cümlelerden bir paragraf oluflturdu¤umuzda, ak›fl› bozan cümleyi bulmak, soruyu çözmemiz için yeterli olacakt›r. Bu cümle, kendisinden önceki ve sonraki cümleyle ayn› konu, ayn› olay ve ayn› dü- flünce üçgeninde durmuyorsa o anlat›m›n ak›fl›n› bozdu¤unu daha önce ö¤renmifltik. (Taktik 24) Buna göre , , , sembollerinin içinde yazan cümlelerde “bir fleyin büyük ya da kü-çük olmas›n› belirlerken kesin yarg›lara var›lamayaca¤›ndan “söz edilmektedir. Fakat s embolünün içinde yazan cümlede “bak›fl aç›s›n› belirleyen etmenlerden” bahsedilmektedir. Yani s embolündeki cümlede farkl› bir konu ifllenmifltir. Bu nedenle bu cümle, oluflturulacak paragrafta yer alamaz. Yan›t A'd›r. YANIT Yukar›daki sembollerin içinde yaz›l› olanlarla bir paragraf olufltu- ruldu¤unda afla¤›dakilerden hangisi bu paragrafta yer almaz? Bir insan bazen çok küçüktür ama bazen de çok büyüktür. Bir çocu¤un bir damla gözyafl› çok küçüktür ama çok da büyüktür. Her insan, bir olay› de¤erlendirirken kendi bak›fl aç›s›ndan yola ç›kar. Bak›fl aç›s›n› belirleyen ise ço¤u kez içinde yaflad›¤› top- lum ve onun düflünce yap›s›d›r. Neyin büyük neyin küçük oldu¤una karar vermek çok güç. Eski insanlardan biri demifl ki: ‹nsan evrenin merkezidir. Uzaydan bak›nca M›s›r piramiti de çok küçüktür. Bir aç›dan bak›nca da çok büyüktür ‹nsanlar›, küçük büyük veya önemsiz önemli diye s›n›flamadan, olaylara, duygular› ve düflünceleri küçük büyük diye s›n›flamadan bakmal›y›z. A) B) C) D) TAKT‹K-24 Bir cümle kendisinden önceki ve sonraki cüm- leyle ayn› konu, ayn› olay ve ayn› düflünce üçgeninde durmuyorsa anlat›m›n ak›fl›n› boz- maktad›r. Yukar›daki numaralanm›fl cümlelerden hangisi paragraf›n anlam ak›fl›n› bozmaktad›r? A) 2 B) 3 C) 4 D) 5 SO R U 8 Bir cümle, kendisinden önceki ve sonraki cümleyle ayn› konu, ayn› olay ve ayn› düflünce üçgeninde durmuyorsa anlat›m›n ak›fl›n› bozmaktad›r. (Taktik 24) Buna göre; 1, 2, 3 ve 5 numaral› cümlelerde “müzi¤in insan beyni üzerindeki etkilerinden” bahsedilmifltir. Fakat, 4 numaral› cümlede ise “beyin ge- lifliminin dönemlerinden” söz edilmifltir. Yani; 1, 2, 3 ve 5 numaral› cümlelerde ayn› konular ifllenirken, 4 numaral› cümlede farkl› bir konu ifllenmifltir. Bu nedenle 4 numaral› cümle paragraf›n ak›fl›n› bozan cümle durumundad›r. Yan›t C'dir. YANIT (1) Müzi¤in insan beynini olumlu yönde etkiledi¤i önceden bilinen bir gerçektir. (2) Özellikle genç yafllarda verilen müzik e¤itiminin beyni gelifltirdi¤i vurgulanmaktad›r. (3) Yap›lan araflt›rmalar da müzik e¤itimini genç yafllarda alan kiflilerin beyinlerinin bu e¤itimi almayan kiflilere göre da- ha geliflti¤i ispatlanm›flt›r. (4) Beyin geliflimi çocukluk ve gençlik dönemlerinde h›zlan›rken yafl- l›l›¤a do¤ru yavafllamaktad›r. (5) Onun için uzmanlar çocuklar›n müzikten yoksun b›rak›lmamalar› gerekti¤ini dile getirmektedirler.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=