UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF

BÖLÜM 1 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 63 SORU 9 YANIT Nefreti aflman›n tek yolu var: Baflkalar›n›n hatalar›n› büyütmeyip bu davran›fl› göstermek. Hatay› yapana bu davran›fl› sergilemek bizi özgürlefltirir. Nefret yaflamdan zevk almam›z›, insanlar›n güzel yanlar›n› görmemizi engeller. Hiç kimse saf iyi ya da saf kötü de¤ildir. Salt kötülükleri görmek bir süre sonra kuflku, depresyon ve umutsuzluk denizinde bo¤ar insan›. Nefret dolu bir yaflam mutsuz bir yaflamd›r. Onun için bu davran›fl› sergilemek insan› derinlefltirir. Bu davran›fl için insan›n ruhsal ve zihinsel olarak kendisini haz›r hissetmesi gerekir. Çünkü bu bir seçimdir. Karfl›n›zdakine yapt›klar›ndan dolay› tepki göstermeyip bu davran›fl› sergilemek bir erdemdir. Yukar›daki metinde ad› söylenmeyen davran›fl afla¤›dakilerden hangisidir? A) Kayg›lanmak B) Affetmek C) Sayg›l› olmak D) Hak vermek Kavram bulma sorular›nda; paragraftaki bir cümlede seçenekteki sözcü¤ün z›t ya da yak›n anlaml›s› olan sözcük geçiyorsa o seçenek do¤ru yan›tt›r. (Taktik 17) Buna göre B seçene¤indeki “affetmek” sözcü¤ü paragrafta geçen “nefret” sözcü¤üyle ilgilidir. Çünkü “nefret” sözcü¤ü, “affetmek” sözcü¤ünün z›t anlaml›s›d›r. Yani, bize yap›lanlara karfl› karfl›m›zdakinden nefret etmemenin kar- fl›m›zdakini affetmemizle ilgili oldu¤u dile getirilmifltir. Yan›t B'dir. SORU 10 YANIT Çok sesli müzik bir çocu¤un yaflam›nda ne kadar erken yer edinirse, onun sosyal ve ruhsal geliflimi bir o kadar sa¤l›kl› olur. Bunu söyleyen müzik araflt›rmac›lar›, hatta kiflisel geliflim uzmanlar› ve baz› doktorlar. Bunu dikkate alan ebeveynler, caz, özellikle de klasik Bat› müzi¤ini bebe¤in anne karn›na düfltü¤ü günden itibaren dinletmeye bafll›yorlar. Böylelikle do¤ru ve bilinçli seçimle yap›lan ritim ve melodi, çocu¤un alg›lar›n›n en aç›k oldu¤u dönemden itibaren zihnine ifllenmifl oluyor. Yukar›daki paragraf›n konusu afla¤›dakilerden hangisidir? A) Çocuklar›n müzi¤i alg›lama yafllar› B) Hangi müziklerin çocuklar üzerinde olumlu etki yaratt›¤› C) Çocu¤un ruhsal ve sosyal gelifliminde çok sesli müzi¤in etkisi D) Çok sesli müzi¤in bilinen çeflitleri Bir paragraf›n neyi anlatmak istedi¤ine de¤il, ne anlatt›¤›na bakmal›y›z. (Taktik 1) Buna göre bu paragrafta yazar›n üzerinde durdu¤u “çocuklar›n sosyal ve ruhsal geliflimi üzerinde çok sesli müzi¤in etkisi”dir. Dolay›s›yla, paragraf›n konusu “çocu¤un ruhsal ve sosyal gelifliminde çok sesli müzi¤in etkisi”dir. Yan›t C'dir. TAKT‹K-1 Bir paragraf›n; neyi an- latmak istedi¤ine de¤il, ne anlatt›¤›na bakmal›- y›z. E¤er cümlelerin neyi anlatmak istedi¤iyle ha- reket edip seçeneklere gidersek ana düflünce veya yard›mc› düflünce- leri buluruz. Kavram bulma sorula- r›nda; paragraftaki bir cümlede seçenekteki sözcü¤ün z›t ya da ya- k›n anlaml›s› olan söz- cük geçiyorsa o seçe- nek do¤ru yan›tt›r. TAKT‹K-17

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=