UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF

BÖLÜM 1 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 23 SORU 5 YANIT Nedense çocuk kitaplar›na resim yapmak, hep ''çocuk ifli'' olarak alg›lan›r. Hâlbuki, çocuk kitaplar› için resim yapmak özel bir deneyim ister. Her ressam, çocuk kitab› resimlemekte baflar›l› olamaz. Her grafiker kapak ve sayfa tasar›m›n›, beklentiler do¤rultusunda yapamaz. Tekni¤i, yetene¤i ne denli iyi olsa da sanatsal ba¤lamda ne denli zirvelerde yaflasa da çocuklar için üretti¤i resimlerde beklenen s›cakl›¤›, albeniyi küçük okura sunamaz. Yukar›daki metinde as›l anlat›lmak istenen afla¤›dakilerden hangisidir? A) Çocuk kitaplar›n› resimlemek için çok yetenekli olmak gerekir. B) ‹flini bilen grafikerler, beklentilere cevap verebilir. C) Çocuk kitab› resimlemek, san›ld›¤›n›n aksine zordur. D) Çocuklar› tan›yan ressamlar s›cak resimler çizebilirler. Bir paragraf›n ilk cümlesi öznel ise bu cümle ana düflüncesidir. (Taktik 4) Paragraf›n ilk cümlesi: “Nedense çocuk kitaplar›na resim yapmak, hep “çocuk ifli” olarak alg›lan›r.”d›r. Bu cümle, öznel özelli¤e sahip oldu¤u için ayn› zamanda ana düflüncedir. Bu cümlede “çocuk kitab›n› resimlemenin san›ld›¤›n›n aksine kolay bir ifl olmad›¤›” anlat›lmak istenmektedir. Bu düflünceyle örtüflen seçenek C seçene¤idir. Yan›t C'dir. SORU 6 YANIT Uzakdo¤u'da bilgeli¤in s›rlar›n› ö¤renmek isteyen bir adam, bir budist tap›na¤›na gitti. Adam, kap›da öylece durdu ve bekledi. Bir süre sonra kap› aç›ld›, içerden ç›kan budist, kap›da duran yabanc›ya bakt›. Bafl hareketiyle selamlaflt›ktan sonra bak›flarak birbirlerini anlamaya çal›flt›lar. Adam, tap›na¤a girmek ve burada kalmak istiyordu. Budist bir süre kayboldu, sonra elinde a¤z›na kadar suyla dolu bir kapla döndü ve bu kab› adama uzatt›. Bu, “Yeni birini kabul edemeyecek kadar doluyuz” demekti. Adam, tap›na¤›n bahçesine döndü, ald›¤› bir gül yapra¤›n› kab›n içindeki suyun üstüne b›rakt›. Gül yapra¤› suyun üstünde yüzüyordu ve su taflmam›flt›. ‹çerideki budist sayg›yla e¤ildi ve kap›y› açarak adam› içeriye ald›. Çünkü suyu tafl›rmayan bir gül yapra¤›na her zaman yer vard›. Yukar›daki paragrafta anlat›lmak istenen nedir? A) ‹nsanlar isteklerine ulaflmak için her zorlu¤u göze almal›d›r. B) Önemli olan istekler de¤il, bu isteklerin dile getirilifl fleklidir. C) Bilgeli¤in s›rlar›n› ö¤renmek için özel e¤itim almak gerekir. D) ‹nsanlar›n anlaflabilmesi, ayn› dili konuflmaktan geçer. Burada taktik 10’dan yararlanaca¤›z. Yukar›daki paragrafa bakt›¤›m›zda, mecaz anlat›m›n ön planda oldu¤unu görürüz. Budist “a¤z›na kadar su dolu kap”la tap›na¤›n dolu oldu¤unu belirtmifl, adam ise “su kab›na bir gül yapra¤›n› b›rakarak”, do¤ru insanlar için her zaman yer olabilece¤ini vurgulam›flt›r. Bu mecaz› karfl›layacak ifade B seçene¤indedir. Do¤ru yan›t B'dir. TAKT‹K-10 Ana düflüncenin parag- rafa sindirildi¤i sorularda mecaz anlam a¤›rl›kl›d›r. Bu sorularda ça¤r›fl›m- lardan hareket ederek mecaz anlaml› sözcükle- ri karfl›layacak baflka sözcükler aramal›y›z.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=