UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF
BÖLÜM 3 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 143 ÖRNEK SORU YANIT Çocukluk demek büyüklere ve koflullara tabi olmak demektir. Büyükler için çocuk olmak bir fley bilmemek, anlamamak ve beceriksizlik demektir. Çocu¤un kendini ortaya koyma yetersizli¤i, büyüklerin bilmiflli¤i kararlar›n ço¤u kere yanl›fl verilmesi demektir. Büyükler hayat›n ac›mas›zl›¤›n› görmüfl ve yaflamaya devam eden taraft›r. Çocukluk ise hayat›n masum taraf›ndad›r ve paran›n gücünü bilmemek demektir. Büyükler gerçekçi, çocuklar ise hayalci ve idealisttirler. Büyüklerin, umut ve hayalleri tükenmifltir. Hayata tabidirler. Bir fleylerin de¤iflece¤ine olan inançlar›n› yitirmifllerdir. Çocukluk ise kafa ka- r›fl›kl›¤›yla beraber hayallerin peflinde koflan, umutla dünyay› de¤ifl- tirece¤ine olan inançla hayata bakmakt›r. Yukar›daki metnin anlat›m›nda afla¤›dakilerden hangisinden yararlan›lm›flt›r? A) Tan›mlama B) Tart›flma C) Örnekleme D) Karfl›laflt›rma Bir paragrafta, en az iki farkl› durumun benzer veya farkl› yönleri dile getiriliyorsa o paragrafta “karfl›laflt›rma” vard›r. (Taktik 37) Buna göre bu paragraftaki iki unsurdan biri “büyükler” di¤eri de “çocukluk”tur. Paragrafta, bu iki unsurun benzer ve farkl› yönleri dile getirilmektedir. Dolay›s›yla; paragrafta karfl›laflt›rma tekni¤inden yararlan›lm›flt›r. Yan›t D'dir. ‹nsanlar, her fleye ra¤men mücadele ederek hayallerini kovalayanlar ve hayalleri olup da mücadelelerini yitirenler olmak üzere ikiye ayr›l›rlar. Hayat, insanlar› inançlar›n› s›namak için zorluklarla karfl›laflt›rarak eler. Herkes her fleyi isteyebilir. Ama hayat herkese her fleyi vermez. Sadece koflullar› zorlayan, pes etmeyen ve sürekli ilerleme kat edenlere hedeflerine ulaflma flans› vermektedir. Sadece düflünen, isteyen, hayal kuranlara hayat flans tan›mamaktad›r. Bir emek ve bir bedel ödeyenler istediklerini elde edebilmektedirler. ‹NCELEME: Bu metni inceledi¤imizde dikkat ederseniz iki farkl› durum veya olaydan söz edilmektedir. Bunlardan birisi ''hayallerini kovalayan'' di¤eri de ''hayalleri için mücadele etmeyen'' insanlard›r. Bu iki farkl› insandan söz edilerek hayatta hedeflerine (hayallerine) ulaflanlar›n ''hayallerini kovalayanlar''dan ç›kt›¤› dile getirilmektedir. Böylece bu metinde iki farkl› insan örne¤i karfl›laflt›r›lmaktad›r. Bu karfl›laflt›rma yap›larak hayalleri u¤runa çabalayanlar›n özelliklerine dikkat çekilmektedir. Metindeki düflünceyi gelifltirme yolunu inceleyelim. Bir paragrafta; en az iki farkl› durumun benzer veya farkl› yönleri dile getiriliyorsa o paragrafta “karfl›laflt›rma” vard›r. TAKT‹K-37 Bir paragrafta; en az iki farkl› durumun ben- zer veya farkl› yönleri dile getiriliyorsa o pa- ragrafta “karfl›laflt›rma” vard›r. TAKT‹K-37
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=