UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF

BÖLÜM 3 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 140 Sözlü ya da yaz›l› anlat›mda düflünceyi gelifltirme yollar›ndan biridir. Nitelik ve özellikleriyle bir kavram› belirleme, ifllevini gösterme ya da onu benzerlerinden ay›r›c› yönlerini dökümlendirme olarak da aç›klanabilir. Tan›mlama, genellikle tart›flmac› ve aç›klay›c› anlat›m tekniklerinin kullan›ld›¤› paragraflarda tercih edilen bir düflünceyi gelifltirme yoludur. Düflünce gelifltirilirken öncelikle ifllenen kavram ya da varl›k önce tan›mlan›r. Daha sonra ise bu tan›mlar aç›klanarak düflünce gelifltirilmeye çal›fl›l›r. Paragrafta aç›klanan kavrama “nedir?” sorusu soruldu¤unda, kavram›n içinde bulundu¤u cümlenin yanıt› karfl›lamas› tan›mlamay› bulmay› kolaylaflt›r›r. B. PARAGRAFTA DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI “Başarı, sahip olduğun yeteneklerle nereye kadar çıkabildiğinle ölçülür.” 1. TANIMLAMA Sevgi, beraberli¤i, do¤rulu¤u, eflitli¤i ve anlay›fl› amaçlayan bir yaflam biçimidir. Sözcü¤ün tam anlam›yla “insan” olmakt›r sevgi. Mutlulu¤a ulaflmak isteyen insan›n sevgiden baflka seçene¤i yoktur. ‹çindeki sevgi çiçe¤ini solduranlar ise yaln›zca kendileri için de¤il, baflka insanlar için de mutsuzluk kayna¤› olurlar. ‹nsanl›¤› yok etmeye yönelik savafllar, kötülükler, yakmalar, y›kmalar hep bu “içlerindeki sevgi çiçe¤ini” öldürmüfl insanlar›n ürünüdür. ‹çlerindeki sevgi çiçe¤ini öldürmüfl insanlar, bar›fl ve hoflgörü kavramlar›n›n anlam›n› bilmezler. ‹NCELEME: Dikkat edilirse bu metinde sürekli, ''sevgi''den söz edilmektedir. Yani bu metinde bir kavram hakk›nda çeflitli aç›klamalar ve bilgiler verilmifltir. Ancak, bu bilgiler verilirken sevginin çeflitli tan›mlamalar› da yap›lm›flt›r. Özellikle, ''….. beraberli¤i, do¤rulu¤u, eflitli¤i ve anlay›fl› amaçlayan bir yaflam biçimidir.'', ''Sözcü¤ün tam anlam›yla “insan” olmakt›r….'' gibi cümlelerde ''sevgi'' nin tan›m› yap›lm›flt›r. “Sevgi nedir?” diye soruldu¤unda, bu cümlelerin sorunun yan›t›n› karfl›lad›¤› görülür. Yani bu metin bir düflünce yaz›s›d›r ve bu metindeki düflünce dile getirilirken de ''tan›mlama''lardan yararlan›lm›flt›r. Metindeki düflünceyi gelifltirme yolunu inceleyelim. TAKT‹K - 35 Bir paragrafta; herhangi bir cümle, “-d›r, -dir” gibi eklerle bir kavram›n ne anlama geldi¤ini ifade ediyorsa bu paragrafta tan›mlama vard›r. Anonim

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=