UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF

BÖLÜM 2 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 116 Bir cümle, kendisinden önceki cümlede ifade edilenlerden farkl› bir konuyu ya da düflün- ceyi iflliyorsa bu cümle ikinci paragraf›n ilk cümlesidir. TAKT‹K-25 Bir cümlenin içinde ba¤lay›c› öge (ama, fakat, oysa, çünkü, bu, böylece, bundan dola- y›, k›sacas›, özetle, do- lay›s›yla) bulunuyorsa o cümle paragraf›n gi- rifl cümlesi olamaz. TAKT‹K-20 S O RU 1 3 YANIT Bir cümle, kendisinden önceki cümlede ifade edilenlerden farkl› bir konuyu ya da düflünceyi iflliyorsa bu cümle ikinci paragraf›n ilk cümlesidir. (Taktik 25) Buna göre 1 ve 2 numaral› cümlelerde “takvimin ortaya ç›k›fl nedenleri” üzerinde durulmaktad›r. 3 numaral› cümlede ise “günefl takvimini kullanan ilk uygarl›klardan” söz edilmektedir. Yani, 3 numaral› cümleden bafllanarak farkl› bir konuya geçifl yap›l- m›flt›r. Bu nedenle, 3 numaral› cümleden bafllayarak ikinci bir paragrafa geçilmelidir. Yan›t B'dir. Numaralanm›fl cümleler iki paragrafa ayr›lmak istendi¤inde ikinci paragraf kaç numaral› cümleyle bafllar? A) 2 B) 3 C) 4 D) 5 (1) Güdü ve talepler do¤al olarak her toplumun kendi yaflam biçimi ve gereksinimlerine göre ihtiyac› olan takvimi oluflturmaya çal›fl›yor. (2) Bu bir tar›m toplumu ise ekime uygun dönemleri bilebilmek için bir günefl takvimi, bir bal›kç› toplumu ise gelgitleri bilebilmek için bir ay takvimi oluyor. (3) ‹lk günefl takvimini Maya ve M›s›r uygarl›klar› kullan›yor. (4) Mayalar bir y›l› 360 gün olarak hesaplay›p artan befl güne de “bofl ya da hayalet günler” diyerek bu sorunu aflmaya ça- l›flm›fllar. (5) Bu uygarl›klar, bir ihtiyaç olan takvimi ülkelerinin ç›kar- lar› için kullanm›fllard›r. S O RU 1 4 YANIT “3” numaral› cümledeki “çünkü” ve “4” numaral› cümledeki “bunun nedeni” sözcükleri ba¤lay›c› ögelerdir. ‹çinde ba¤lay›c› öge bulunan cümlenin, paragraf›n girifl cümlesi olamayaca¤›n› ö¤renmifl- tik. (Taktik 20) Buna göre 3 ve 4 numaral› cümleler, paragraf›n girifl cümlesi olamayaca¤›ndan “C” ve “D” seçeneklerini eleyebiliriz. “A” ve “B” seçeneklerinde 1 numaral› cümle girifl cümlesi olarak kabul edilmifltir. Bundan sonra gelecek olan cümleyi bulmak için 3 numaral› cümleyi incele- yelim. 3 numaral› cümle, 1 numaral› cümlede ifade edilen “edebiyat›n insan›, bilimden daha iyi anlatmas›n›n nedenlerini dile getirmektedir. O hâlde 1 numaral› cümleden sonra, 3 numaral› cümle gelmelidir. Böyle bir s›ralama A seçene¤inde yer almaktad›r. Yan›t A'd›r. Numaraland›r›lm›fl cümleler iki paragrafa ayr›lmak istendi¤inde ikinci paragraf kaç numaral› cümleyle bafllar? A) 1 - 3 - 2 - 5 - 4 B) 1 - 2 - 3 - 5 - 4 C) 4 - 5 - 3 - 1 - 2 D) 3 - 1 - 2 - 4 - 5 1. ‹nsan bilimlerinin so¤uk tan›mlamalar› düflünüldü¤ünde, edebiyat insana dair anlat›m›n en iyi araçlar›ndan biridir. 2. Sadece olan›, oldu¤u gibi vermeyi amaçlar. 3. Çünkü edebiyat›n temelde tan›mlama, s›n›fland›rma kayg›s› yoktur. 4. Bunun nedeni, edebiyat›n insan› yüceltmemesi, onu do¤an›n d›fl›na ç›karmamas›d›r. 5. Bu nedenle, edebî anlat›m ço¤u zaman bir insanl›k komedyas› olarak tan›mlan›r.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=