UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF

BÖLÜM 2 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 106 SO R U 3 Paragraf›n ortas›nda ve sonunda bofl b›rak›lan yeri tamamlamak için, öncelikle boflluk b›rak›lan cümleden önceki cümlede ifade edilen konu ya da düflünceyi bulup bu konu ya da düflünceyi seçeneklerde aramal›y›z. (Taktik 28) Buna göre boflluktan önceki cümle “Kol kas- lar›m›z› gelifltirmek için a¤›rl›k kald›rmak gibi antrenmanlar de¤il.” cümlesidir. Bu cümlede, “beynin geliflmesinin kol ve kas›n geliflimi için yap›lan a¤›rl›k kald›rma antrenman›yla sa¤lanmayaca¤›ndan” söz edilmektedir. Dolay›s›yla, seçenekleri inceledi¤imizde, “beyin geliflimi” sadece B seçene¤inde dile getirilmektedir. Yan›t B'dir. YANIT Bu paragraf, düflüncenin ak›fl›na göre afla¤›dakilerin hangisiyle tamamlanmal›d›r? A) baz› fonksiyonlar› zamanla de¤iflime u¤rar. B) geliflim antrenman›n›; düflünerek, ö¤renerek ve konuflarak sa¤lar›z. C) alg›lama kapasitesini etkileyen çeflitli faktörler vard›r. D) vücudumuzun kontrol merkezi hiçbir zaman unutulmamal›d›r. Beynimiz hayat boyunca bilgi depolar, sürekli olarak bilgileri günceller, siler, ekler vb. ifllemleri gerçeklefltirir. Beyin, vücudu- muzun geliflim ve yeniliklere aç›k en önemli uzvudur. Beynimizin de di¤er organlar gibi gelifliminin devam etmesi için antrenman yapmaya ihtiyac› vard›r. Kol kaslar›m›z› gelifltirmek için a¤›rl›k kald›rmak gibi antrenmanlar de¤il. Beynin……. SO R U 4 Bir paragrafta, öncelikle üzerinde durulan konu ya da düflünceyi bulup ondan sonra paragrafla ayn› konu ya da düflünceyi iflleyen se- çene¤i aramal›y›z. (Taktik 26) Paragrafa bakt›¤›m›zda “çocuk edebiyat›- n›n parçalara ve yafl gruplar›na göre ayarlanmas›” konusu üzerinde durulmufltur. Dolay›s›yla, bu konunun üzerinde durulan seçenek C seçene¤idir. Yan›t C'dir. YANIT Bu paragraf›n eksik b›rak›lan k›sm› afla¤›dakilerden hangisidir? A) do¤ru de¤erlendirmek zorunlulu¤unu elefltirmenler tafl›mal›d›r. B) ça¤›n de¤iflen koflullar›na göre ayarlamak mecburiyetindeyiz. C) parçalara ay›rmak, hangi yafl grubuna hangi kitaplar›n uygun oldu- ¤unu belirlemek gerekir. D) yetiflkinlere yönelik özellikler içerdi¤ini ifade etmeliyiz. Çocuk edebiyat›, asl›nda zor bir aland›r. Nitekim aralar›nda sa- dece iki yafl olan iki farkl› çocuk farkl› geliflim düzeyine sahip olabiliyor. Elbette sadece fiziksel aç›dan de¤il. Biri uzay› bile tam anlamland›ramazken, iki sene önden giden “nefret, ac›” gibi kavramlar› tan›mland›rmakla bo¤uflabiliyor. Dolay›s›yla ay- n› kitab› her iki çocu¤a okutmak çok da anlaml› de¤il. Çocukluk, hayat›m›z›n en h›zl› akan devresidir. O yüzden çocuk edebiyat›n› da ... TAKT‹K-28 Bir cümlenin ortas›nda ve sonunda bofl b›rak›- lan bölüm, paragraf›n konu veya düflüncesiyle benzerlik gösterir. Yani; paragraf›n ortas›nda ve sonunda bofl b›rak›lan yeri tamamlamak için, öncelikle boflluk b›rak›- lan cümleden önceki cümlede ifade edilen ko- nu ya da düflünceyi bu- lup, bu konu ya da dü- flünceyi seçeneklerde aramal›y›z. Bir paragrafta, öncelik- le üzerinde durulan ko- nu ya da düflünceyi bulup ondan sonra pa- ragrafla ayn› konu ya da düflünceyi iflleyen seçene¤i aramal›y›z. TAKT‹K-26

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=