UYGUN - PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ 2. KADEME 8. SINIF
BÖLÜM 1 PARAGRAF ÇÖZME TAKT‹KLER‹ 10 Öğrendiklerimizi Uygulayalım “Düşünmeden öğrenmek faydasız, öğrenmeden düşünmek tehlikelidir.” ÇÖZÜMLÜ TEST SORU 1 YANIT ‹çinde yaflad›¤›m›z zamanlar›n gerçekli¤i yeniden üretme konusundaki zorluklar›, düflünce üretiminin dört duvar aras›na s›k›flmas›na neden oluyor. Elbette olanaks›z de¤il yeni düflünceler üretmek, ama insan›n bilgisi ve ufku ne kadar derin ve geniflse düflüncenin yapaca¤› s›çra- malar da o kadar uzun olur. Soyutlama ve kurgulama biçimi gelifltikçe düflünce kendini yeniden üretme gücünü ço¤alt›r. Bu ikisinin k›s›rl›¤›ysa insan› gündelik hayat›n basit gerçekleriyle s›k›flt›r›p b›rak›r. Yukar›daki metnin konusu afla¤›dakilerden hangisidir? A) ‹nsan›n düflünce üretme gücü B) Zamanla de¤iflime u¤rayan düflünceler C) Yeni düflünce üretememe nedenleri D) Gündelik hayat›n düflünce üzerindeki etkileri Bir paragraf›n; neyi anlatmak istedi¤ine de¤il, ne anlatt›¤›na bakmal›y›z. (Taktik 1) Buna göre paragrafta üzerinde durulan konu “düflünce üretememenin nedenleri”dir. Yan›t C'dir. SORU 2 YANIT Bir roman›n uzun yaz›lma süresine karfl›l›k gelen uzun okuma süresi içinde ay›rt edilen ayr›nt›larla k›sa öykünün ayr›nt›lar› aras›nda bazen niteliksel ayr›mlar olabilir. Örnekse, roman yüz ayr›nt›dan yirmisini seçmiflken, öykü ayn› yüz ayr›nt›n›n yaln›zca ikisini seçip kullan›r. Roman›n kulland›¤› ayr›nt›lar birbirinden farkl› yerlerde ve nedenlerle kullan›l›rken, öykünün ayr›nt›lar› metni bazen ayakta tutan kald›raçlar gibidir. Üstelik, bazen de tek nedeni durumundad›r. Yukar›daki paragraf›n konusu afla¤›dakilerden hangisidir? A) Ayr›nt›n›n edebiyattaki yeri B) Roman ve öykünün ayr›lan yönleri C) Ayr›nt›lar›n öykü ve romandaki fark› D) Ayr›nt›n›n öyküdeki gerçek görevi Bir paragraf›n; neyi anlatmak istedi¤ine de¤il ne anlatt›¤›na bakmal›y›z. (Taktik 1) Buna göre paragraf› inceledi¤imizde “roman ve öykünün anlatt›¤› ayr›nt›lar›n birbirinden farkl› olan yönleri üzerinde duruldu¤unu” görürüz. Böylece “C” seçene¤indeki “ayr›nt›lar›n öykü ve romandaki fark›”, paragrafa en uygun konu durumundad›r. TAKT‹K-1 Bir paragraf›n; neyi an- latmak istedi¤ine de¤il, ne anlatt›¤›na bakmal›- y›z. E¤er cümlelerin neyi anlatmak istedi¤iyle ha- reket edip seçeneklere gidersek ana düflünce veya yard›mc› düflünce- leri buluruz. KONFÜÇYUS
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=