UYGUN - KÖY - TÜRKÇE 8. SINIF

www.sadikuygun.com.tr Sadık Uygun Yayınları Adı Soyadı : Sınıf / No : Kazanım Ölçme Yaprakları K Ö Y UYGUN SINAVA HAZIRLIK KÖY 20. 3. ÜNİTE TÜRKÇE / Paragrafta Anlam 1. Dört öğrenci "dil" hakkında sohbet etmektedir. Bizim, dil konusunda en büyük rehberlerimizden biri, Atatürk'ün kurucusu olduğu” Türk Dil Kuru- mu”dur. Bu kurumun özverili çalışmalarını inkâr etmek bilimselliği inkar etmektir. Dilimiz, bugün de Batı dillerinin etkisi altına girmiştir maalesef. Türk Dil Kurumunun en büyük işlevi;Türk dilinin sürekli gelişim içinde bulunan uygarlığa, kültüre ve bilimselliğe ayak uydurmasını sağlamaktır. Çınar Sıla Ceyda Selim Buna göre öğrencilerden hangisinin cümle- si, sohbetin akışını bozmaktadır? A) Sıla B) Ceyda C) Selim D) Çınar 2. Kitapların sayfa adedi, bir değişimi simgeler. Yaşamın daha ağır bir çark biçiminde döndüğü eski yüzyıllarda, büyük romanlara ayrılan za- man dilimi çok daha büyüktü. Bugün yaşamın bitmez telaşı içinde çabuk bitirilecek kitaplara duyulan ilgi çok daha fazla. Her dönem, her çağ kendi yaşamıyla birlikte kendi kitabını da getiriyor. Yaşamadığımız, yaşayamayacağımız olaylar üzerine kalem denemeleri, bir özlemi- mizi karşılıyorsa okunuyor. Dışımızda, özlemle- rimizden öteyse, hemen kitaplığımızdan dışarı- ya düşüyor. Bu parçadan aşağıdakilerden hangisi çıka- rılamaz? A) Dünyadaki değişim, insanların kitaplar üze- rindeki beklentilerini de etkiler. B) Geçmiş zamanlarda büyük romanlara ayrı- lan zaman daha geniştir. C) Eski dönemlerdeki kitapların konuları insan- ları daha çok etkiliyordu. D) Son dönemde insanlar, kendilerinden bir şey bulamadıkları kitapları okumuyorlar. 3. Biz çocuklar ona “Yunus Dede” deriz. Apartma- nımızın giriş dairesinde oturur. Babam, onun hiç kimsesi olmadığını söyler. Gerçekten, bun- ca bayramlar geçer, onun kapısını çalan birisini göremeyiz. Ama biz çalarız. Bazen elimizde bir börek tabağı olur, bazen iç pilav olur, bazen de bir kâse çorba. Gözlerinin içi güler Yunus De- de'nin kapıyı açtığında. Hiç konuşmaz bizimle, salt elini uzatır, saçımızı okşar. Bu paragraftan aşağıdakilerden hangisine ulaşamayız? A) Çocuklar, Yunus Dede’yi gözlemlemektedirler. B) Çocuklar, Yunus Dede’yi eli boş ziyaret et- mezler. C) Yunus Dede yalnızlığından dolayı mutsuzdur. D) Çocukların gelişi Yunus Dede’yi mutlu et- mektedir. 4. Eski Gümüşhane’nin tarihi, milattan önceye gidiyor. Urartular, Makedonyalılar buralara hâ- kim olmuş. Burada gümüş madeni bulununca İskender, Gümüşhane’ye önem vermiş. Sel- çuklular, Akkoyunlar’dan sonra 1514’te Yavuz Sultan Selim burayı zaptetmiş. Kanuni Sultan Süleyman ise İrfan Seferi sırasında buradan geçmiş ve “Canca” yöresini imar etmiştir. Bir- çok ev ve Süleymaniye Camii’ni yaptırmıştır. Bu parçada söz edilen aşağıdakilerden han- gisidir? A) Süleymaniye Camii’nin yapımından B) Gümüşhane’nin tarihinden C) Gümüşhane’nin maden zenginliğinden D) Anadolu’daki eski medeniyetlerden 5. Arkadaşlığın dil, ırk, yaş gözetmeksizin, sevgi üzerine kurulu bir ilişki olduğunu anlatıyor. 1 Türk edebiyatının usta yazarlarından Kemal Özer, çocukluk arkadaşlarıyla paylaştığı anılarını kaleme alıyor. 2 Çocukluğun hiç unutulmayan “büyülü” dünyasını edebiyat tadıyla sunuyor. 3 Böylece okurken müthiş bir zevk duyu- yoruz. 4 Numaralanmış kutuların anlamlı bir parag- raf oluşturabilmesi için kaç numaralı kutu- lar yer değiştirmelidir? A) 1 - 2 B) 1 - 3 C) 2 - 3 D) 3 - 4

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=