UYGUN - FÖY İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF
1 z - Kitap Uygulamalı 4. ÜNİTE T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK UYGUN SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ UYGUN T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ DARÜLFUNUNDAN ÜNİVERSİTEYE GEÇİŞ / TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU VE HARF İNKILABI 24. F Ö Y Ad Soyad: Sınıf / No.: 1. Cumhuriyet Dönemi’nde yeni Türk harflerinin ka- bulü sonrasında yeni harflerin halka öğretilmesi- ni sağlamak amacıyla 24 Kasım 1928’de Millet Mektepleri Talimatnamesi yürürlüğe konmuştur. Bu talimatname ile 16-45 yaş arasındaki kadın ve erkeklerin devam edeceği %65’i köylerde olmak üzere 54.050 derslik açılmıştır. Bu çalışmalar ile aşağıdakilerden hangisinin amaçlandığı söylenemez? İTA.8.4.4 A) Eğitimin yaygınlaşması B) Medreselerin kapatılması C) Kültürel hayatın canlanması D) Okuma-yazma oranının artması (Spot 2’ye göre) Çözüm: Yapılan bu çalışmalar ile eğitim yaygınlaştırılmış, kültürel hayat canlandırılmış, 16-45 yaş arasın- daki kadın ve erkeklerin devam edeceği kurslar açılmıştır. Okuma yazma oranı artırılmıştır. Med- reseler daha önce 11 Mart 1924 yılında Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile kapatılmıştır. Yanıt B’dir. 2. Mustafa Kemal 16 Temmuz 1921 tarihinde Anka- ra’da Maarif Kongresi’ni açarken yaptığı konuş- mada; toplumun eğitim ve kültür konularındaki bölünmüşlüğünün ortadan kaldırılması gerektiği- ne dikkat çekmiştir. Aşağıdakilerden hangisi, Mustafa Kemal’in bu düşüncesi doğrultusunda yapılan bir yenilik- tir? İTA.8.4.4 A) Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü B) Türk Tarih Kurumunun kurulması C) Soyadı Kanunu’nun çıkarılması D) Latin harflerinin kabul edilmesi (Spot 1 ve 2’ye göre) Çözüm: Tevhid-i Tedrisat Kanunu öğretim birliği yasasıdır. Bu kanun ile bütün eğitim kurumları Millî Eğitim Bakanlığına bağlanmıştır. Bu kanunla eğitimdeki ikilik ortadan kaldırılmıştır. Yanıt A’dır. FARKLI SORU ÖRNEKLERİ SPOT BİLGİLER 1. 3 Mart 1924’te çıkartılan Tevhid-i Ted- risat Kanunu ile eğitim ve öğretimde birlik sağlanmıştır. 11 Mart 1924’te de medreseler kapatılmıştır. 2. Ülkemizde okur yazar oranını artır- mak için 1 Kasım 1928’de okuması ve yazması daha kolay olan Yeni Türk alfabesi kabul edilmiştir. Böylece Türk halkı kısa sürede okuma ve yazmayı öğrenmiştir. Mustafa Kemal Atatürk’e “Başöğretmen” unvanı verilmiştir. Millet Mektepleri kurulmuş ve 16-45 yaş ara- sındaki vatandaşların okuryazar olma- sı için çalışılmıştır. 3. Atatürk, Türk gençlerini bilimsel geliş- meleri öğrenmeleri için Avrupa ülkele- rindeki üniversitelere göndermiştir. O günün üniversitesi olan Darülfünun’un çağa ayak uyduramaması ve yetersiz kalmasından dolayı kapatıldı ve yeri- ne 1933’te İstanbul Üniversitesi açıldı. Daha sonra Ankara Üniversitesi açıldı. • Mustafa Kemal’in üniversite refor- muna öncülük etmesi bilimsel ge- lişme ve kalkınmaya önem verdiği- ni kanıtlar. 4. Atatürk, genç kuşakların duygusal ge- lişimlerinin sağlanması ve yönlendiril- mesi açısından güzel sanatların öne- mini dile getirmiştir. Atatürk: • “Efendiler! Hepiniz mebus olabilirsi- niz, vekil olabilirsiniz hatta cumhur- başkanı olabilirsiniz fakat sanatkâr olamazsınız.” sözü ile güzel sanatla- ra verdiği önemi vurgulamıştır. 1883 yılında İstanbul’da açılan Sa- nayi-i Nefise Mektebi geliştirilerek 1928’de Güzel Sanatlar Akademisi hâ- line getirildi. 1936’da Ankara, İstanbul ve İzmir’de devlet konservatuvarları oluşturularak tiyatro, opera ve bale sa- natçıları yetiştirildi. Dolmabahçe Sarayı’ndaki Veliaht da- iresi 1937’de Resim ve Heykel Müze- si’ne dönüştürüldü. 5. 1924 yılında Musiki Muallim Mektebi açıldı. Genç müzisyenler Avrupa’ya yetiştirilmek üzere gönderildi. İstan- bul Belediye Konservatuvarı açıldı. 1936’da Ankara Konservatuvarı açıldı. 6. Gazi Terbiye Enstitüsünde Beden Eği- timi Bölümü açıldı. 1924’te Paris Olim- piyatı’na 40 sporcu ile katıldık. 7. Cenevre Üniversitesinden Prof. Dr. Malche, üniversiteler için bir rapor ha- zırladı. Malche; • öğretim üyelerinin yurt dışında ye- tiştirilmesini, • kütüphanelerin iyileştirilmesini, • öğrencilerin araştırmaya yöneltil- mesini, • spor tesislerinin ve yurtların açıl- masını istemiştir.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=