UYGUN - FÖY İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

1 z - Kitap Uygulamalı T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 3. ÜNİTE KÜTAHYA-ESKİŞEHİR SAVAŞLARI / SAVAŞA RAĞMEN EĞİTİM KONGRESİ / ANADOLU İNSANININ BÜYÜK FEDAKÂRLIĞI 15. F Ö Y UYGUN SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ UYGUN T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ SPOT BİLGİLER 1. “Türk milleti kendi hayat ve kurtuluşuna yönelmiş olduğuna inanacağı girişimleri başarabilecek bir kudrete sahiptir. Bu girişimin ciddiyetine inanması durumunda onun gerektirdiği kadar servet kayna- ğını, işe girişenlerin emrine hazır hâle getirir…” (Atatürk’ün Başlıca Nutukları, s.103-104) Atatürk bu sözünü, Kurtuluş Savaşı’nın hangi konusu tartışılırken söylemiş olabilir? İTA.8.3.4 A) Dış politika B) Mali kaynak C) Askerî strateji D) Komuta kademesi (Spot 2’ye göre) Çözüm: “Türk halkı inandığı iş için servet kaynağını hazır hâle getirir.” cümlesinden mali kaynak ifadesi an- laşılmaktadır. Yanıt B’dir. 2. Kurtuluş Savaşı sırasında Ankara’da I. Maa- rif Kongresi’nin toplanması, aşağıdakilerden hangisine önem verildiğini gösterir? İTA.8.3.3 A) Orduya B) Sağlığa C) Eğitime D) Ekonomiye (Spot 1’e göre) Çözüm: Maarif Kongresi’nde eğitimle ilgili kararlar alın- mıştır. Yanıt C’dir. 3. Mustafa Kemal, Kurtuluş Savaşı’nın en buhranlı günlerinde düzenlenen Maarif Kongresi’ndeki ko- nuşmasında “... eğitim programımız eski devrin saçma sapan ve yaratılış özelliklerimizle hiç de ilgisi olmayan yabancı düşüncelerden, Doğu’dan ve Batı’dan gelebilen etkilerden uzak, tarihî ka- rakterimize uygun olmalıdır...” demiştir. Mustafa Kemal bu sözleriyle eğitimin aşağıda- ki özelliklerinden hangisine sahip olması ge- rektiğini vurgulamıştır? İTA.8.3.3 A) Millî B) Karma C) Dinî D) Uygulamalı (Spot 1’e göre) Çözüm: “Tarihî karakterimize uygun olmalı.” cümlesinden eğitim anlayışının millî özelliği vurgulanmıştır. Ya- nıt A’dır. FARKLI SORU ÖRNEKLERİ 3. İngilizlerin yardımını alan Yunan Ordusu Kütahya, Eskişehir Savaşlarında Türk Ordusunu yendi. Türk ordusu geri çekil- mek zorunda kaldı. Afyon, Eskişehir, Kü- tahya Yunanların eline geçti. M. Kemal Paşa daha fazla kayıp vermemek için or- duyu Sakarya Irmağı’nın doğusuna çekti. 4. Kütahya - Eskişehir Savaşları sonucun- da: • Mustafa Kemal Paşa’ya muhalefet artmıştır. • İtalya Anadolu’dan çekilmeyi durdur- muştur. • TBMM’nin Kayseri’ye taşınması gün- deme gelmiştir. • Mustafa Kemal Paşa’nın hızlı karar almasını sağlamak için kendisi Baş- komutanlığa getirilmiştir. Atatürk bu yetkiye dayanarak Tekâlif-i Millîye Emirlerini yayınladı. Ad Soyad: Sınıf / No.: 1. Maarif Kongresi Toplanma Zamanı 15-21 Temmuz 1921 Kütahya-Eskişehir Savaşları devam ederken Toplanma Amacı Yeni Türk Devletinin eğitim politikalarını belirlemek Kongreye Katılanlar Mustafa Kemal, Hamdullah Suphi Tanrıöver, Öğretmenler Toplanma Yeri Ankara Erkek Öğretmen Okulu Açılış Konuşması Yapan Mustafa Kemal Kongrenin Önemi İlk eğitim şûrasıdır. Eğitim politikamızın esasları belirlenmiştir. 2. Tekâlif-i Millîye Emirleri: Sakarya Savaşı öncesi ordunun ihtiyaçlarını karşılamak için Mustafa Kemal’in baş- komutanlık yetkilerine dayanarak ve kendisine verilen yasama yetkisini kullanarak yayınladığı emirlerdir. Nedenleri: • Devlet imkânlarının kısıtlı olması • Ordu’nun ihtiyaçlarının karşılanmak istenmesi • Türk halkı bütün imkânsızlıklarına rağmen bağımsızlık mücadelesine destek vermiştir. • Halktan toplanan malzemenin bedeli ileriki yıllarda geri ödenmiştir.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=