UYGUN - FÖY İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

1 z - Kitap Uygulamalı F Ö Y ATATÜRK’ÜN ÖLÜMÜ T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK UYGUN SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ UYGUN T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ 7. ÜNİTE 33. 1. “Kırk asırlık Türk yurdu düşman elinde esir kala- maz.” diyen Atatürk’ün bu sözleri onun hangi özelliğini vurgulamaktadır? İTA.8.7.1 A) Kararlılığını B) İdealistliğini C) İleri görüşlülüğünü D) İnkılapçı oluşunu (Spot 1’e göre) Çözüm: Atatürk bu sözleri ile Hatay’ın mutlaka düşman elinden kurtarılmasını dile getirmiştir. Bu da onun kararlı oluşunun bir göstergesidir. Yanıt A’dır. 2. “Atatürk’ün ölümü yalnız Türk milleti için değil, onun örneğine çok muhtaç bütün Doğu milletleri için büyük kayıptır.” Ellayan Gazetesi, Şam -1938 “Atatürk adı kadar, çağdaş hiçbir isim büyük saygı telkin edememiştir.” İngiliz Basını ? Şemada “?” ile gösterilen yere aşağıdaki baş- lıklardan hangisi getirilmelidir? İTA.8.7.1 A) Cepheden cepheye Mustafa Kemal B) Atatürk’ün ölümünün yurt içi ve dışındaki yankıları C) Mazlum milletlerin kahramanı Atatürk D) Atatürk ve Türk kadını (Spot 5’e göre) Çözüm: Atatürk’ün vefatı tüm dünyada derin bir üzüntüy- le karşılanmıştır. Dünya basınında çıkan yazılar onun hayata gözlerini yummasının yalnız Türk milleti için değil, aynı zamanda tüm insanlık için de büyük kayıp olduğunu vurgulamıştır. Yanıt B’dir. 3. Atatürk bir sohbet sırasında Fransız Büyükelçi- sine “Ben toprak büyütme dileklisi değilim. Barış bozma alışkanlığım yoktur ancak antlaşmaya da- yanan hakkımızın isteyicisiyim. Onu almazsam edemem. Büyük Millet Meclisi’nin kürsüsünden milletime söz verdim. Hatay’ı alacağım! Bu bilgilere göre Atatürk ile ilgili aşağıdakiler- den hangisine ulaşılamaz? İTA.8.7.1 A) Uluslararası hukuka saygılı olduğuna B) Barışçı olduğuna C) Ümitli olduğuna D) Yayılmacı bir politika izlediğine (Spot 1’e göre) Çözüm: Atatürk yayılmacı bir politika izlememiştir. Yanıt D’dir. 4. Milletimiz her zaman için bütün Türk büyüklerine olduğu gibi Atatürk’e de bağlılığını ve minnet duy- gusunu ifade etme çabasında olmuştur. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bu çabaya örnek olarak gösterilemez? İTA.8.7.1 A) Erzurum’da açılan üniversiteye “Atatürk Üni- versitesi” adı verilmesi B) Her 10 Kasım günü Anıtkabir’e yurdun dört bir yanından gelen Türk vatandaşların akın etmesi C) Atatürk’ü genç nesillere öğretmek için onun fi- kirlerinin ve yaptıklarının okullarda ders olarak okutulması D) Ölümünün dünya basınında geniş yer alması (Spot 6’ya göre) Çözüm: Atatürk’ün ölümünün dünya basınında yer alma- sı Türk halkının çabaları arasında yer almaz. Yanıt D’dir. 1. Atatürk ömrünün son yıllarında Hatay meselesi ile ilgilendi. Atatürk Misakımilli sınırları içerisinde yer alan Hatay’ın du- rumunu sıklıkla dile getirmekteydi. “Kırk yıllık Türk yurdu yabancı eline bırakıla- maz.” diyen Mustafa Kemal, Mersin ve Adana’ya gezi düzenledi. 2. Geziden sonra İstanbul’a dönen Mus- tafa Kemal Atatürk, iç rahatsızlığından dolayı dinlenmek için Savarona yatında kalmayı tercih etti. Atatürk’ün çalışmaları sonucunda Hatay1939 yılında anavata- na katıldı. 3. Atatürk vasiyetini yazarak İş Bankası his- selerinin gelirlerinden Türk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu’na pay ayırmıştır. 4. • Mustafa Kemal Atatürk 10 Kasım 1938 Perşembe günü saat dokuzu beş geçe öldü. • Atatürk’ün ölümünden sonra yakın si- lah arkadaşı İsmet İnönü cumhurbaş- kanı seçildi. • Atatürk’ün naaşı 20 Kasım’da An- kara’ya getirildi. Ertesi gün yapılan törenin ardından Etnografya Müze- si’ne geçici olarak konuldu. 10 Kasım 1953’te naaşı kendisi için yaptırılan Anıtkabir’e nakledildi. 5. Atatürk’ün ölümü tüm Türkiye’de ve dün- yada matem yaşanmasına neden oldu. İslam ülkelerinde mevlit okundu. Dünya basını Atatürk’ün ölümüne sayfalarında yer verdi. 6. Milletimiz Atatürk’ün hatırasını yaşat- mak için onun kaldığı yerleri müze ha- linde dönüştürdü. Şehir meydanlarına heykelleri dikildi. Birçok kuruma adı verildi. Atatürk Kültür ve Tarih Yüksek Kurumu açılarak Atatürk’ün ilke ve inkı- lapları yaşatılmaya çalışıldı. SPOT BİLGİLER FARKLI SORU ÖRNEKLERİ Ad Soyad: Sınıf / No.:

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=