UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - TÜRKÇE 7. SINIF
PARAGRAF SPOT BİLGİLER 6. BÖLÜM www.sadikuygun.com.tr 98 © SADIK UYGUN YAYINLARI © Videolu çözümler için QR kodu okutunuz. ÖĞRETEN TEST 37 Ana Düşünce, Yardımcı Düşünceler 1 Türk dilinin gelişip güzelleşmesine ve zenginleşmesine en büyük katkıyı, geçmişten günümüze yazarlarımız ve şairlerimiz sağlamıştır. Onların esin dolu güzel cümleleri içinde Türkçe- nin ne kadar canlı olarak yaşadığı görülür. Okurlar bu eserlerden yeni sözcükleri, deyimleri öğrenirler; yeri ve zamanı geldiğinde de konuşmada ve yazmada kullanırlar. Böylece dil becerilerini ve zevklerini geliştirmeye çalışırlar. Aşağıdakilerden hangisi bu parag- rafın anahtar sözcüklerinden birisi olamaz? A) Türk dili B) Sözcükler ve deyimler C) Dil becerisi D) Öykü ve roman (Spot 1 ve 2’ye göre) 2 "Edebiyat, dille onun içinde yaşaya- rak ilişki kurarken öteki bütün alanlar dilin dışında kendilerini var eder. Dilin dışında kalarak onu değiştiremeyece- ğiniz gibi, onun umurunda da olmaz- sınız. Dil, edebiyatın varlığıdır, dün- yasıdır.” diyor Roland Barthes. Bütün edebiyatın yazma eyleminin içinde bulunduğunu anlatmak için. Öteki alanlar kendi özel gereksinimleri için dile gerek duyar. Önce kendilerini ya- ratır, sonra dile başvururlar. Bilişim dünyası, söz gelimi, kendi özel alanı- nın gereksinimleri için bulduğu söz- cükler ve terimlerle dile ayrıca katkıda bulunur. Paragrafta asıl anlatılmak istenen nedir? A) Edebiyat ve dil iç içedir. B) Edebiyat dışındaki alanlar önce kendilerini yaratır. C) Dil birçok alanı etkiler. D) Dil diğer alanlardan etkilenmez. (Spot 3, 4, 5 ve 6’ya göre) 3 Sabit zihin yapıları, yanlış bir şekil- de, insanların ya zeki olduğuna ya da zeki olmadığına ve zekânın genlerle sabitlendiğine inanır. Büyüyen zihin yapıları olan insanlar ise doğru bir şekilde, kapasitenin ve zekânın çaba, mücadele ve hatalarla büyüdüğüne inanır. Dweck’e göre sabit bir zihin yapısı olanlar, başarı olasılığı yüksek olan işler için çaba gösterirken, mü- cadele etmek zorunda kalabilecekleri işlerden kaçınırlar. Bu da öğrenmele- rini kısıtlar. Yukarıdaki paragrafın ana düşün- cesi nedir? A) Öğrenmenin yeri ve zamanı yoktur. B) Öğrenme, çaba gerektirmez. C) Mücadeleye ve hatalara kucak açarsanız her şeyi öğrenebilirsi- niz. D) Öğrenmenin yaşı yoktur. (Spot 3, 4 ve 6’ya göre) 4 İnsanın en önemli özelliği olan kişilik gelişimi, aile içi eğitim ile kazanılır. Mükemmel kişiliklerin oluşumunda, başarı, aile eğitimine aittir; yaşama bakış, yaşamı sevmek, insanlara ge- reken değeri vermek, toplum bilincine göre hareket etmek, yaratıcı olmak, başarılı iletişim kurmak, trafik kural- larına uymak, dürüst olmak, üretken olmak ve daha birçok şey aile içi eği- timle kazanılır. Bu paragrafta vurgulanmak iste- nen aşağıdakilerden hangisidir? A) Çocuklar, birçok kötü davranışı ai- lelerinden öğrenir. B) Aile, okuldan daha iyi bir eğitim ku- rumudur. C) Halk, birçok insanın bir araya gelip oluşturduğu bir ailedir. D) Eğitimin temelini, aile ortamında kazanılan davranışlar oluşturur. (Spot 3 ve 4’e göre) 1 Paragrafın ilk cümlesin- de bir kavramla ilgili tanım ve açıklama yapılıp devam eden cümlelerde de bu kav- ramla ilgili ayrıntılara yer ve- rilmişse o kavram anahtar sözcüktür. 2 Bir olayın hikâyeleştiril- diği paragraflarda anahtar sözcük ana kahramanlarla özdeşleşen simgeler, kav- ramlardır. 3 Paragrafın tamamı okun- duktan sonra “Verilmek iste- nen mesaj nedir?” sorusuna vereceğimiz yanıt ana dü- şüncedir. 4 Paragrafın ilk cümlesi öz- nel özellik gösteriyorsa ana düşünce ilk veya son cüm- ledir. Paragrafın ilk cümlesi nesnel özellik gösteriyorsa ana düşünce son cümlede aranmalıdır. 5 Paragrafta • kısacası • aslında • bu yüzden • dolayısıyla • özetle • başka bir deyişle gibi ifadeler varsa o cümle ana düşüncedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=