UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - TÜRKÇE 7. SINIF
PARAGRAF SPOT BİLGİLER 6. BÖLÜM 105 UYGUN TÜRKÇE 7 SPOTLU SORU BANKASI © SADIK UYGUN YAYINLARI © Videolu çözümler için QR kodu okutunuz. ÖĞRETEN TEST 44 Anlatım Biçimleri, Düşünceyi Geliştirme Yolları, Anlatıcı, Metin Karşılaştırma, Dil ve Anlatım Özellikleri Açıklama Bir konu hakkında bil- gilendirme yapılıyorsa Betimleme Anlatılanlar okuyucu- nun zihninde donmuş bir an, bir resim oluş- turuyorsa Tartışma Üzerinde farklı görüş- ler olan konularda kar- şılıklı konuşma havası içerisinde, ispatlaya- rak düşünceleri değiş- tirme, eleştirme varsa Öyküleme Yer, zaman ve kişilere bağlı olarak bir olay anlatıyorsa Tanımlama "Nedir?” sorusuna yanıt veren bir cümle varsa Tanık gösterme Yazarın düşüncesini etkileyici ve inandırıcı kılmak için kendisi ile aynı doğrultuda düşü- nen ünlü birinden alın- tı yapmasıdır. Örneklendirme Yazarın ele aldığı dü- şünceyi okuyucuya daha net açıklamak için düşüncesini des- tekleyen örnekler ver- mesidir. Karşılaştırma İki farklı durumun ben- zer ve farklı yönleri ele alınmışsa Sayısal verilerden ya- rarlanma Yazarın düşüncesi- ni inandırıcı kılmak için araştırma sonucu ortaya çıkan sayısal verilerden yararlan- masıdır. Benzetme İki varlık arasında benzerlik ilişkisi kurul- muşsa DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI 1 Aşağıdakilerin hangisinde anlatım birinci kişi ağzından yapılmıştır? A) Annesinin dokunaklı sözlerinden, akıttığı yaşlardan Gündüz Alp’in yüreği parçalandı. Ne desin, ne söylesin bilemedi. Konuşmak iste- di, konuşamadı. B) Hasan saatlerdir yürüyordu. Yürü- dü, yürüdü… Yürüdüğü yolda izler gittikçe karışıyordu. Hava karar- mak üzereydi. Gözlerini kaldırdı, ileriye baktı. C) Okumayla ilgili merakım beş ya- şındayken yerde bulduğum gazete parçasıyla başladı. Bu gazetedeki yazıları merak ettiğimi fark eden babam bana okumayı öğretti. D) Vapur, rıhtımdan kalkıp Marma- ra’ya doğru hareket edince yolcu geçirmeye gelenler, üzerlerinden ağır bir yük kalkmış gibi ferahladı- lar. (Spot 1’e göre) 2 Güneş, tepelerin ardından yeni yeni gösteriyor kendini. Ilık bir bahar rüz- gârı dağlardan nergis kokularını almış getirmiş deniz kıyısına. Ufka kadar uzanan masmavi sular oldukça sa- kin. Güzel bir bahar sabahı karşılıyor Amasra’da bizi. Yol boyunca çilek sa- tanlara rastlıyoruz. Bu paragrafın dil ve anlatımıyla il- gili aşağıdakilerden hangisi söyle- nemez? A) Benzetmeden yararlanılmıştır. B) Anlatım birinci kişi ağzından yapıl- mıştır. C) Kişileştirmeden yararlanılmıştır. D) Betimlemeye başvurulmuştur. (Spot 1, 4, ve 5’e göre) 3 Güneş dağların arkasından sessizce çekilirken, son aydınlığını denize bıra- kıyor. Hava rüzgârsız. Deniz ince ince dalgalanıyor. Mavi sular biraz uzakta pembe oluyor, kırmızılaşıyor. Renkler yumuşak hatlarla birbirinden ayrılıyor. Karanlık bastırmadan önce renklerin denizdeki dansı bu, büyüsü... Bu paragrafta hangi duyuya ait ay- rıntıya yer verilmemiştir? A) İşitme B) Görme C) Tatma D) Dokunma (Spot 2’ye göre) 4 Sevgi sabırlı ve seve- cendir. Sevgi kıskanç, kibirli ya da gururlu değildir. Sevgi hasta yapılı, egoist ya da rahatsız edici değil- dir. Sevgi yanlışların hesabını tut- maz, gerçekle mutludur. Sevgi asla vazgeçmez; umudu ve sabrı asla başarısızlığa düşmez. Sevgi başı sonu belli olmayan bir şeydir... I. Metin Yeryüzünün en güzel duygusudur bence sevgi. Sevgi varsa tasa, dert gibi şeylerin üs- tesinden gelir insan. O bir yumak gibi sarınca her şeyi, insanı her türlü kötülükten alıkoyar. Sevginin olmadığı yerde nefret dâ- hil her türlü kötülük vardır. Savaşlar sevginin olmadığı toplumlarda çı- kar. Yoksa tek başına sevginin yer- yüzüne barışı getirme gücü vardır. II. Metin Yukarıdaki iki metin ile ilgili aşağı- dakilerden hangisi söylenemez? A) Tanımlama cümleleri vardır. B) Konuları aynıdır. C) Kişisel duygu ve düşünceler anla- tılmıştır. D) Öyküleyici anlatım biçimi kullanıl- mıştır. (Spot 4’e göre) ANLATIM BİÇİMLERİ 4 5
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=