UYGUN - PRATİK DEFTER - TÜRKÇE 7. SINIF

www.sadikuygun.com.tr 130 6. bölüm: parAGRAFTA ANLAM 5. Paragrafın İkiye Bölünmesi • Her paragraf birbirini anlam, anlatım ve dil yönünden tamamlayan cümlelerden oluşur. Bazen bir pa- ragrafta farklı bir konudan bahseden cümle ya da cümleler yer alabilir. • Bu konuyla ilgili sorularda, paragrafın kaçıncı cümleden itibaren başka bir paragrafa ayrılması gerek- tiği sorulur. • İkinci paragraf gelişme bölümü demektir. • İkinci paragrafa geçişte konuya bakış açısı değişir. Aşağıdaki paragrafları okuyunuz. Bu paragraflar iki bölüme ayrılmak istendiğinde ikinci bölü- mün (paragrafın) hangi cümle ile başlayacağını işaretleyiniz. 72 (1) Bilim insanları uykuyu REM ve NREM olmak üzere iki evreye ayırır ve bu iki evreyi kapsayan uyku süreci 5 bölümden oluşur. (2) NREM uykusu 1, 2, 3 ve 4. bölümlerden oluşur ve toplam uyku süresinin %75 - 80’ini kapsar. (3) Bu evre vücudun kendini tamir ettiği büymenin gerçek- leştiği asıl evredir. (4) Yapılan araştırmalarda uzun yaşamak için ideal uyku süresi 8 saat olarak belirlenmiştir. (5) Bu süre büyüme çağındaki çocuklar için geçerli olmamakla birlikte 4 saatten az ya da 9 saatten fazla uykunun yaşam süresini kısalttığı biliniyor. Toplumsal uygarlık düzeyi, çocuklara sağladığı olanaklarla ölçülüyor. (1) Bu bakımdan günümüz çocukları eski kuşaklara göre eğitici araç-gereç, oyuncak, kitap bolluğu içinde yetişiyor. (2) Çocuk daha uyarıcı ve geliştirici ortamda büyüyor. (3) Okuldaki öğretimi destekleyip hazırlanan toplum- lar sayısız kolaylıktan yararlanabiliyor. (4) Ancak toplumlar uygarlığın en son ürünlerinden payını aldıkça ortaya yeni sorunlar çıkıyor. (1) Kompozisyon dersleri çoğunlukla bir sözü açıklayan yazı yazdırılarak geçiştirilen bir derstir. (2) Bundaki amaç da öğrencilerin test konusundaki pratiklerini artırmaya yardımcı olmaktır. (3) Ayrıca kitabın sonuna “Deneme Sınavları” adı altında özgün sorularla beş ayrı test konulmuş. (4) Dil, toplu yaşamanın gereği olan bilgiyi biriktirmek ve aktarmak için insanların bulduğu bir araçtır. (5) Bu da gösteriyor ki dille uygarlık birlikte ilerlemiş, düşünce geliştikçe dil de gelişmiştir. Dil ve düşünce arasında bir bağ, karşılıklı bir etkileşim vardır. (1) Bu yüzden sağlam bir dil ya- pısına sahip olmayan kişiler, düşüncelerini doğru düzgün aktaramaz. (2) Bir kişi, düşüncelerini güzel bir biçimde karşısındakine iletmek istiyorsa konuştuğu dilin inceliklerini iyi öğrenmelidir. (3) Dil konusunda yazılmış çok güzel yapıtlar vardır. (4) Sanatçılar, dili olumsuzluklardan arındırmak için ortaya koymuşlardır bu yapıtları. (5) Böyle yapıtların sayısı ne kadar çok artarsa okuyucular dili daha güzel öğrenir ve kullanırlar.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=