UYGUN - PRATİK DEFTER - TÜRKÇE 7. SINIF
UYGUN PRATİK DEFTER TÜRKÇE 7 127 6. bölüm: parAGRAFTA ANLAM 2. Paragraf Oluşturma Bir paragraf cümlelerden meydana gelir. Bazen bu cümleler bize karışık şekilde verilebilir ve bizden anlamlı bir bütün oluşturmamız istenebilir. Bu durumda şunlara dikkat edilmelidir: ⇒ Öncelikle cümlelerin tamamı okunmalıdır. ⇒ Eğer paragraf olay yazısıysa olayın gerçekleşme zamanı, yani zaman akışı belirlenmelidir. ⇒ Eğer paragraf düşünce yazısı ise cümleler mantık ve düşünce akışına göre düzenlenmelidir. ⇒ Cümleler arasında sıralama yapılırken hem anlam ve düşünce hem de dil bağlantısı kurulma- lıdır. Aşağıda verilen numaralanmış cümlelerle anlamlı paragraflar oluşturunuz. 69 1. Bilindiği gibi okul kitaplarında Osmanlı tarihi şu dönemlere ayrılır: yükselme, duraklama ve gerileme. 2. 16. yüzyıl Osmanlı sınırlarının en geniş du- ruma geldiği yüzyıldır ama acaba en başarılı yüzyıl bu mu? 3. Ne var ki böyle belirtilmeyince Osmanlının her alanda en başarılı olduğu, gerilemenin de en başarısız olduğu izlenimi ortaya çıkı- yor. 4. Genel refah düzeyi, kültür ve uygarlıktaki atılımlar bu sınıflandırmanın neresinde yer alacak? 5. Dikkat edilirse bu dönemlendirme Osmanlı arazisinin miktarını ölçü almaktadır. ............................................................... 1. Sevdiğimiz her şey bizden olan, bizim olma- sını istediğimiz bir şeydir. 2. Bazı kimselere, şeylere ve işlere yakınlık duymamızın en önemli nedenlerinden biri de budur. 3. İşlerinde başarılı olabilenler her şeyden önce işlerini sevebilen kimselerdir. 4. Aynı şekilde biz bir şeyi, bizde daha iyi bir biz olabilmek ümidini yarattığı, imkânını fa- aliyete geçirdiği için ve geçtiği ölçüde seve- riz. ............................................................... 1. Bu polemiklerin de okuyuculara ve edebiyat dünyasına yarar sağlayacağına inanırdı. 2. Ayrıca o iddialı bir romancıydı. 3. Kemal Tahir, edebiyat çevresinde polemikler yaratan romanlar yazardı. 4. Bu nedenle her yapıtını, yazmaya başladığı ilk günün özeni ve heyecanıyla oluştururdu. 5. Hatta bazı romanları bu polemiklere yanıt bile sayılırdı. 1. Bu arada röportaj gibi yazılar öykü diye su- nuluyor ki bunu anlamlı bulmuyorum. 2. Pek çok öykü yazarı daha çok anılarını öykü diye yazıyor. 3. Böylece günlük yaşama ve güncel olaylara bağlanıyor, güncelin dışına çıkmıyor. 4. Bunun dışında öykü yazarı yeni bir deyiş oluşturmalı. 5. Öykü yazarlarının güncelden yola çıkıp bun- ları değiştirerek başka noktalara erişmesi gerektiğini düşünüyorum. 6. Bu deyişi okuyan hemen yazarını tanımalı. ............................................................... ............................................................... 3 – 1 – 5 – 2 – 4 3 – 1 – 4 – 2 2 – 3 – 1 – 5 – 4 – 6 1 – 2 – 5 – 4 – 3
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=