UYGUN - MANTIKLI SON TEST - SOSYAL BİLGİLER 7. SINIF
www.sadikuygun.com.tr 4 Osmanlı Devleti’nde esnaf loncaları Ahilik teşkilatının bir devamıdır. Lonca teşkilatının Ahilikten farkı sadece Müslüman esnaf Ahilik teşkilatına katılabiliyor- ken loncalara gayrimüslim esnaf da katılabiliyordu. Loncaların kuruluş amacı tüccar ve zanaatkâr olan üyelerin haklarını korumaktı. Ahilik ve Lonca teşkilatı Tanzimat Ferma- nı’nın ilanı ve yabancı devletlerle yapılan ticari anlaşmalar neticesinde gücünü kaybede- rek zamanla sona ermiştir. Tanzimat Dönemi'nden sonra genel eğitimle mesleki eğitim bir arada düşünülmeye başlanmış ve bu yönde okullar açılmıştır. Yukarıda bilgilere bakılarak, I. Ahilik teşkilatına üye olacak kişilerin hangi dine mensup olduğu önemlidir. II. Ahilik ve Lonca teşkilatının zayıflamasıyla Osmanlı Devleti'nde yerli üretim son bulmuştur. III. Loncaların bugünkü sendikalara benzer görevleri vardır. yargılarından hangilerine ulaşılamaz? SB.7.5.4 A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III D) II ve III 5 Vakıflar insanlar arasında din, dil, ırk, düşünce farkı gözetmeden ihtiyaç sahiplerine yardım götürmüşlerdir. Vakıflardan yardım alan kişiler sadece yardım gördüğü vakfa değil aynı zamanda ait olduğu topluma karşı da sevgi, saygı, bağlılık duyguları beslemektedir. Devlet görevlilerinin vakıf kurma konusunda öncülük etmeleri de devlet-toplum kaynaşmasını kuvvetlendirmiştir. Şehir merkezlerinde bir cami etrafında kümelenen medrese, imaret, çeşme, sebil, kütüphane, hastane ve bunun gibi diğer kuruluşlardan oluşan külliyeler ve bunları yaşatmaya çalışan vakıf- lar şehirleşmeyi hızlandırmıştır. Vakıfların faaliyetleri toplumda birlik ve beraberliğe katkı sağla- mıştır. Vakıflar sadece insanların değil aynı zamanda hayvanların da beslenmelerini, tedavilerini ve barınmalarını sağlayacak faaliyetlerde bulunmuşlardır. VAKIFLARIN SOSYAL VE EKONOMİK HAYATA KATKISI Buna göre vakıflar ile ilgili hangi sorunun cevabı verilen metinde yoktur? SB.7.5.3 A) İhtiyaç sahiplerine yardımda bulunurken ayrımcılık yapar mıydı? B) Bayındırlık işleriyle de ilgilenmişler midir? C) Sadece insanlara mı yardım etmiştir? D) Eğitim ile ilgili ne tür çalışmalar yapmışlardır? 1 2 3 4 5 A B C D 6 7 8 9 10 A B C D
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=