UYGUN - BİLGİLİ ÖN TEST - SOSYAL BİLGİLER 7. SINIF
www.sadikuygun.com.tr SADIK UYGUN YAYINLARI www.sadikuygun.com.tr www.sadikuygun.com.tr BİLGİ: Osmanlının Asya ve Avrupa toprakları arasındaki bü- tünlüğünü engelleyen İstanbul’un alınması gerekiyordu. İs- tanbul önemli ticaret yollarının üzerinde bulunması nedeniyle ekonomik açıdan da önemliydi. Hz. Muhammed’in hadisi de tüm Müslümanların hayalini süslüyordu. Ayrıca Bizans, haçlı- ları Osmanlı’ya karşı kışkırtıyordu. 1 Fatih Sultan Mehmet, siyasi ve askerî başarılarının yanı sıra bilime, bilim insanlarına ve eğitime de çok önem veren bir padişahtı. O döneme kadar Osmanlı Devleti’nde yasak ol- duğu için yapılmamış bir şeyi yaptırmış ve İtalyan bir ressam olan Bellini’ye portresini çizdir- miştir. Buna göre, Fatih Sultan Mehmet ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabi- lir? SB.7.2.2 A) Durağan ve gelişmelere kapalı bir padi- şahtır. B) Zamanına göre çok açık görüşlü bir kişilik yapısına sahiptir. C) Eğitime ve bilime önem vermesi, toplum- da bazı kesimleri rahatsız etmiştir. D) Sanatsal çalışmaları askerî meselelerden daha önemli görmüştür. 2 II. Mehmet, Osmanlı Devleti’nin yedinci pa- dişahıydı. Saltanatı boyunca iki önemli he- defi vardı. Bu hedeflerinden ilki, Bizans İm- paratorluğu’nun başkenti Konstantinopolis’i, ikinci hedefi ise Roma’yı ele geçirmekti. II. Mehmet önceliği, yaşadığı topraklarda bulu- nan ve ülkesinin toprak bütünlüğünü bozan Konstantinopolis’e verdi. Bu şehri ele geçir- mek onun için çok önemliydi. Tüm planlarını bu şehri ele geçirmek üzerine yapmıştı. Aşağıdakilerden hangisi, II. Mehmet’in İstanbul’u ele geçirmek için yaptığı çalış- malardan biri değildir? SB.7.2.2 A) Karamanoğulları Beyliği’nden askerî yar- dım istenmesi B) Dört yüz parçalık donanma hazırlanması C) Rumeli Hisarı’nın inşa ettirilmesi D) Büyük kuşatma toplarının döktürülmesi BİLGİ: Osmanlı Devleti kuruluşundan itibaren, Anadolu ve Rumeli toprakları arasında kalan ve stratejik açıdan önemli bir konumda bulunan İstanbul’u almak istemiştir. Bu amaç 1453 yılında II. Mehmet (Fatih) Dönemi’nde gerçekleşmiştir. İstan- bul’un fethedilmesiyle İstanbul Osmanlı Devleti’nin başkenti olmuş ve Osmanlı Devleti’nin Anadolu ve Rumeli toprakları arasındaki bütünlük sağlanmıştır. Dünya tarihi açısından ise Orta Çağ kapanıp Yeni Çağ başlamış, Bizans İmparatorluğu yıkılmış, Rönesans hareketleri başlamıştır. 3 7. sınıf öğrencileri İstanbul’un fethinin dünya tarihi açısından sonuçlarını tartışmaktadırlar. Murat: Doğu Roma İmparatorluğu yıkıldı. Gamze: İstanbul’dan kaçan bilim insanla- rı Avrupa’da Rönesans ve Reform hareketlerini başlattı. Sude: II. Mehmet, “Fatih” unvanını aldı. Merve: Karadeniz ve Akdeniz ticaret yolla- rının güvenliği sağlandı. Buna göre hangi öğrenciler doğru bilgi vermiştir? SB.7.2.2 A) Murat ve Sude B) Murat ve Merve C) Sude ve Merve D) Murat ve Gamze 4 I. II. III. IV. İpek Yolu’nun Osmanlı Devleti’nin eline geçmesi üzerine Avrupalılar yeni yerler keşfetmek için ça- lışmalara başlamıştır. İstanbul’dan kaçan Bizanslı bilim insanları İtal- ya’ya giderek çalışmalarını burada sürdürmüş- lerdir. Büyük topların surları yıkacak güçte olduğu an- laşılmıştır. Ortodoks Kilisesi Osmanlı Devleti tarafından ko- ruma altına alınmıştır. İstanbul’un fethinin yukarıdaki sonuçla- rından hangisi, Avrupa’nın siyasi yapısını değiştirmiştir? SB.7.2.2 A) I B) II C) III D) IV İnsanı Yaşat ki Devlet Yaşasın - I 04 2. ÜNİTE
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=