UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - TÜRKÇE 5. SINIF
www.sadikuygun.com.tr 226 HAZIR MISIN? YANIT ANAHTARI HAZIR MISIN? 3 3. BÖLÜM www.sadikuygun.com.tr PARAGRAFTA ANLAM 94 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Türkçe Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not Günümüzde küresel ısınmanın da etkisiyle orman yangınları günlerce hatta aylarca sürebiliyor. Yangınları kontrol altına almak ise gitgide zorlaşıyor. Orman yangın- ları sonucunda yangının büyüklüğüne bağlı olarak birçok hayvan yaşamını kaybediyor ve çok sayıda bitki yok oluyor. Orman yangınlarında yangının büyüklüğüne, süresine veya sıklığına bağlı olarak ormanın toprak yapısı da değişebilir. Örneğin küçük yangın- lar toprağı sadece birkaç milimetre derinliğe kadar etkiler ve toprağı kaplayan bitki örtüsünde kalıcı ha- sarlar bırakmaz. Fakat toprağın üzerinde yaşayan hayvanların yok olmasına sebep olur. Büyük yan- gınlarsa toprağın kimyasal yapısını bozup toprağın su geçirmez hâle gelmesine neden olabilir. Toprak su geçirmediğinde, su toprak üzerinden akıp gider ve erozyona neden olur. Orman yangını sonrasında hayvanların yaşam alanlarının tekrar oluşması aylar sürebilir. Bu sırada hayvanlar besin, su, barınak ve eş bulma amacıyla farklı yerlere göç eder. Bu göçler bölgeye yeni yerleşen canlılarla daha önce o bölgede bulunan canlılar arasında rekabet oluşturur. Orman yangınlarında geyik gibi daha büyük ve hızlı hayvanlar ormandan kaçabilirken sincap, yılan, koala gibi daha küçük hayvanlar, böcekler ya da yaşlı ve zayıf hayvanlar yangından kaçamayabilir. İlk 4 soruyu yukarıdaki metne göre yanıtlayınız. 1 Bu metinde üzerinde durulan şey nedir? ………………………………………………………………………………………………………………………… 2 Bu metne uygun bir başlık yazınız. ………………………………………………………………………………………………………………………… 3 Orman yangınlarının büyüklüğünü etkileyen durumlar nelerdir? ………………………………………………………………………………………………………………………… 4 Orman yangınlarından hayvanlar nasıl etkilenmektedir? ………………………………………………………………………………………………………………………… Öğrenci yorumu Öğrenci yorumu Öğrenci yorumu Öğrenci yorumu 5. BÖLÜM www.sadikuygun.com.tr METİN TÜRLERİ 126 HAZIR MISIN? 5 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Türkçe Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not PEMBE İNCİLİ KAFTAN Muhsin Çelebi, çekinmeden, sıkılmadan, ezilip büzülmeden, gayet doğal bir hareketle kendine gösterilen koltuğa oturdu. Sadrazam, hâlâ ellerinde tuttuğu kıvrık kâğıtlara bakarak içinden: Ne biçim adam? Acaba deli mi?” diyordu. Hâlbuki... Hayır. Bu çelebi, gayet akıllı bir insandı! Kimseye muhtaç olmayacak kadar bir serveti vardı. Çamlıca ormanının arkasındaki büyük mandıra ile büyük çiftliğini işletir, namusuyla yaşar, kimseye ey- vallah etmezdi. Fukaraya, gariplere bakar, sofrasında hiç misa r eksik olmazdı. Din ve millet aşkını kalbinde duyanlardandı. Devletinin büyüklüğünü, kutsallığını anlardı. İlk üç soruyu metne göre cevaplayınız. 1 Muhsin Çelebi’nin karakter özellikleri nelerdir? Yazınız. ....................................................................................................................................................................... 2 Sadrazam, Muhsin Çelebi’ye bakınca onun hakkında neler düşünmüştür? ....................................................................................................................................................................... 3 Aşağıdakilerden hangisini Muhsin Çelebi’ye ait bir davranış değildir? A) Vatanını ve milletini sever. B) Fakir ve fukarayı besler. C) İnsanlar arasında ayrım yapar. D) Sofrasında misa r eksik olmaz. 4 Zıt anlamlı kelimelerin birlikte kullanıldığı cümlelerin başına “X” işareti koyunuz. Elindeki oyuncak arabayı bir ileri bir geri sürüyordu. Pazardan aldığımız elmaların yeşil olanları ekşiydi. Sunum esnasında çok heyecanlanan arkadaşını rahatlattı. Ankara’nın yavaş ama akıcı trafiği bizi yormadı. Yeşillikleri içindeki güzel ormanı çirkince kirletiyorlardı. Aşağı katta oturanlar yukarıdakilerden şikâyet ediyordu. Hızlıca indiği yokuşu çıkarken çok zorlandı. Öğrenci yorumu Öğrenci yorumu ✘ ✘ ✘ ✘ DİL BİLGİSİ HAZIR MISIN? 6 6. BÖLÜM www.sadikuygun.com.tr 142 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Türkçe Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not Çocukluğumdan beri haritaya ne zaman baksam gözüm hemen bir ada arar; şehir, vilayet, havalı isimlerin- den hemen sahile kayar... Robenson Kruzoe’yu okumuşumdur herhalde; unuttum gitti. Onun zoruyla mavi boyaların üstünde bir garip ada ismi okuyunca hülyaya daldığımı sanmıyorum. Romanlar yüzünden adaları sevdiğimi pek ummuyorum ama belki de o yüzdendir. Haritada ada görmeyeyim, içimdeki dostluklar, sevgiler, bir karıncalanmadır başlayıverir. Sait Faik ABASIYANIK (Kısatılmıştır.) 1, 2, 3 ve 4. soruları metne göre cevaplayınız. 1 Yazar, haritada nereyi arar? …………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………… 2 Yazar, hangi yazarın kitabından bahsetmiştir? ………………………………………………………………………………………………………………………....… 3 Yazar, adaları neden sevmektedir? …………………………………………....................………………………………………………………………… …………………………………………....................………………………………………………………………… 4 Bu metne getirebileceğiniz en uygun başlık nedir? ………………… ……… ……………………………………………………………………………………………..…. Öğrenci yorumu Öğrenci yorumu Öğrenci yorumu Öğrenci yorumu 1. BÖLÜM www.sadikuygun.com.tr SÖZCÜKTE ANLAM 34 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Türkçe Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not HAZIR MISIN? 1 Büyükler, oyun konusunda pek anlayışlı olamıyorlar. Üstünüz başınız kirlenir, düşersiniz diye oynamayı ya- saklamaya kalkanlar bile var. Oysa oyun oynamayan çocuk sağlıklı değildir. Bir gün, iki ders arasında derslikten çıkmamıştım. Sıramda oturmuş bir şey okuyordum. Dışarıda lapa lapa kar yağıyordu. Bütün arkadaşlarım kartopu oynuyorlardı. İçeriye öğretmenlerden biri girdi. Beni elimden tuttuğu gibi dışarıya çıkardı. “Zamanında oynamasını bilmeyen, başka işleri de zamanında yapmasını bile- mez.” dedi. Oyun oynamanın bizi ne güzel, ne sağlam ettiğini kişi büyüdükçe anlıyor. Dostluk, arkadaşlık, dayanışma, özveri oyunla öğrenilir. 1, 2 ve 3. soruları yukarıdaki metne göre yanıtlayınız. 1 Bu parçada verilmek istenen mesaj nedir? Yazınız. …..…………………………………………………………………………………………………………………… 2 Bu parça için en uygun başlık sizce nedir? Yazınız. ……………………………………………………………………………………………………...………………… 3 Bu parçadaki altı çizili cümle ile aynı iletiye sahip atasözü hangisidir? Başındaki kutucuğu işaretle- yiniz. Vakit nakittir. Demir tavında dövülür. Sakla samanı, gelir zamanı. Ağaç yaşken eğilir. öğrenci yorumu öğrenci yorumu 3
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=