UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - FEN BİLİMLERİ 5. SINIF
www.sadikuygun.com.tr 158 HAZIR MISIN YANIT ANAHTARI 7. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr ELEKTRİK DEVRE ELEMANLARI 150 HAZIR MISIN 7 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Fen Bilimleri Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not A Aşağıda verilen cümleler doğru ise "D" , yanlış ise "Y" yazarak kutucukları uygun şekilde tamamlayı- nız. Her doğru yanıt 3 puan (10 x 3 = 30) 1. Kurduğumuz basit elektrik devrelerinde elektrik enerjisinin kullanıldığı bir eleman bulunması şarttır. 2. Elektrik devresinde anahtar açıksa devrede ampul ışık verir. 3. Devre elemanlarının sembollerle gösterimi her ülkede aynı anlamı taşımaz. 4. Bir elektrik devresinde elektrik enerjisinin kullanıldığı yer ampuldür. 5. Basit elektrik devresinde kullanılan pilin bağlantı uçları değiştirildiğinde ampul ışık vermez. 6. Bilimsel araştırmada "Ne gözlemledin?" sorusuna cevap veren değişken "kontrol edilen değişken"dir. 7. Kurulan elektrik devresinde elektrik enerjisi üreten kaynağın azalması ampul parlaklığını etkiler. 8. Basit bir elektrik devresinde bağlantı kablosu kopuk ise lamba yanmaz. 9. Elektrik devresinde lamba sayısı artarsa parlaklık artar. 10. Pillerin takıldığı yere duy adı verilir. B pil bağımsız değişken anahtar azalır duy ampul Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz. Her doğru yanıt 5 puan (6 x 5 = 30) 1. Basit elektrik devresinde devreye enerji sağlayan devre elemanına ................................. denir. 2. Elektrik enerjisini ısı ve ışık enerjisine dönüştüren devre elemanına ................................. denir. 3. Devredeki akım geçişini kontrol eden devre elemanı ................................. dır. 4. Bir elektrik devresinde lambanın içine yerleştirildiği yere ................................. adı verilir. 5. Bir elektrik devresinde lamba sayısı arttıkça lamba parlaklığı ................................. . 6. Basit bir elektrik devresinde pil sayısı artırılarak lamba parlaklığındaki değişim gözlemleniyor. Bu deney- de ............................................. pildir. C Aşağıda verilmiş tabloda, devre elemanlarının sembollerini ve devredeki görevini uygun şekilde dol- durunuz. Her doğru yanıt 5 puan (8 x 5 = 40) Devre Elemanı Elektrik Devresindeki Görevi Sembolü Pil Devre elemanlarını birbirine bağlar. Anahtar D D D D Y Y Y Y Y Y pil ampul anahtar bağımsız değişken Bağlantı kablosu Devreye enerji sağlar. Elektrik enerjisini ısı ve ışık enerjisine dönüştürür. Devrenin kontrolünü sağlar. Ampul duy azalır + - 5. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr IŞIĞIN YAYILMASI 112 HAZIR MISIN 5 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Fen Bilimleri Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not A Aşağıda verilen cümleler doğru ise "D" , yanlış ise "Y" yazarak kutucukları uygun şekilde tamamlayı- nız. Her doğru yanıt 3 puan (9 x 5 = 45) 1. Bir kaynaktan çıkan ışık her yönde ve doğrusal bir yol izler. 2. Işık bütün yüzeylerden düzgün olarak yansır. 3. Işığın izlediği yolu gösteren düz çizgilere ışık ışını adı verilir. 4. Tam gölgenin olduğu yere ışık kaynağından hiç ışık gelmez. 5. Gelen ışının yüzeyle yaptığı açıya gelme açısı denir. 6. Işık, tüm yüzeylerden yansırken yansıma kurallarına uyarak yansır. 7. Güneş saati, ışığın yüzeylerden yansıma kurallarına göre yapılmıştır. 8. En büyük gölge boyumuz öğle vaktinde oluşur. 9. Yarı saydam maddelerin arkasındaki cisimler net görülmez. B saydam maddeler opak tam gölge yansıyan ışın yarı saydam gelen ışın Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz. Her doğru yanıt 5 puan (5 x 5 = 25) 1. Gelen ışığın bir kısmını geçiren maddelere .................................. madde adı verilir. 2. Işık ışınlarını hiç geçirmeyen maddelere .................................. maddeler denir. 3. Işık kaynağının önüne konulan opak maddelerin arkasında ışınların ulaşamadığı yerde oluşan karanlık bölgeye .................................. adı verilir. 4. Yansıtıcı bir yüzeye ışık kaynağından gelen ışına .................................., yüzeyden yansıyan ışına ise .................................. adı verilir. 5. Üzerine gelen ışığın tamamını geçiren maddelere .................................. denir. C Aşağıdaki 1 no.lu gra ğe ait verilen cümlelerdeki boşlukları uygun şekilde cevaplayınız. 2 no.lu gra ğe ait şekillerde gelen ya da yansıyan ışını çiziniz. (6 x 5 = 30 puan) Işık Kaynağı Opak cisim 1 2 Tam gölge 20° 60° 10° El feneri, tenis topu ve perdeden oluşan deney düzeneği hazırlanarak tam gölge oluşturulmuştur. I. Işık kaynağı cisme yaklaşırsa cismin perdedeki .................................. . II. Cisim ışık kaynağından uzaklaştırılırsa cismin perdedeki .................................. . III. Perde .......................................... cismin ekrandaki gölgesi büyür. 20° 70° 70° 60° 10° D Y D Y Y D D Y D yarı saydam opak gelen ışın yansıyan ışın saydam maddeler gölgesi büyür gölgesi küçülür cisimden uzaklaştırılırsa tam gölge İNSAN VE ÇEVRE 6. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 134 HAZIR MISIN 6 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Fen Bilimleri Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not A Aşağıda verilen cümleler doğru ise "D" , yanlış ise "Y" yazarak kutucukları uygun şekilde tamamlayı- nız. Her doğru yanıt 5 puan (10 x 5 = 50) 1. Fosil yakıtlarının kullanımının azaltılması hava kirliliğini azaltır. 2. Selden korunmak için doğal bitki örtüsü ve ormanlıklar korunmalı, binalar akarsu yataklarına yapıl- mamalıdır. 3. Ana depremden önce meydana gelen ve ana deprem büyüklüğünü geçmeyen depremler artçı dep- remlerdir. 4. Plastik, cam, metal ve kâğıt atıkların geri dönüşüme kazandırılması ile çevre kirliliği önlenir. 5. Caretta carettalar, ters lale, kelaynak ve sığla ülkemizde nesli tükenmiş canlı türlerindendir. 6. Biyoçeşitliliği ve nesli tükenmekte olan canlıları korumak için millî hayvanat bahçeleri oluşturulmalıdır. 7. Deprem anında sakin olmalı, paniğe kapılmamalı ve güvenli bir alanda çök-kapan-tutun pozisyonu almalıyız. 8. Kasırgadan korunmak için binalar dayanıklı olmalı ve sığınaklar yapılmalıdır. 9. Deprem sonrasında deprem çantası hazırlanmalı, gaz, su vanaları ve elektrik şalterleri kapatılmalıdır. 10. Volkanik patlamalar, ateş kürede bulunan magmanın basınç etkisiyle püskürmesi sonucu oluşur. B nesli tükenmiş yıkıcı doğa olayları biyoçeşitlilik çevre kasırga habitat Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz. Her doğru yanıt 5 puan (6 x 5 = 30) 1. Bir bölgedeki canlı sayısının ve çeşidinin fazla olmasına ................................. denir. 2. Dünya'da daha önce yaşamış ve çeşitli nedenlerle günümüzde yaşamını devam ettirmeyen canlılara ........................................ canlılar denir. 3. Doğada meydana gelen, can ve mal kaybına neden olan olaylara ................................................... denir. 4. Canlıların doğal olarak yaşadığı yer olan yaşam alanına ................................. denir. 5. ................................. insan ve diğer canlıların yaşamları boyunca ilişki içinde oldukları ortamdır. 6. Saatteki hızı 120 km'yi geçen çok güçlü fırtınalara ................................. denir. C Aşağıdaki soruyu cevaplandırınız. (20 puan) Biyoçeşitliliği korumak için neler yapılmalıdır? Cevap: İnsanlar bilinçlendirilmeli, seminerler verilmeli. Cezalar uygulanmalı. Av yasağı uygulanmalı. Yaşam alanları tahrip edilmemeli. Gönüllü çevre kuruluşları oluşturulmalı. TEMA, ÇEVKO, Green Peace ve WWF gibi kuruluşlara üye olunmalı, gönüllü çalışılmalı. biyoçeşitlilik habitat kasırga Çevre nesli tükenmiş Y Y Y D D D D D D D yıkıcı doğa olayları 3. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr KUVVETiN ÖLÇÜLMESİ VE SÜRTÜNME 62 HAZIR MISIN 3 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Fen Bilimleri Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not A esnek / cisim / sürtünme kuvveti / durdurucu / aşınır / kuvvet / dinamometre / hava direnci / su direnci / pürüzlü / artırmak Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz. Her doğru yanıt 5 puan (10 x 5 = 50) 1. Birbiriyle temas eden yüzeyler arasında hareketi zorlaştıran etkiye ....................................... denir. 2. Sürtünme kuvvetinin cisimlerin hareketini azaltıcı ve ................................. etkisi vardır. 3. Futbolcuların çim sahada, altı çivili krampon giymelerinin nedeni sürtünme kuvvetini ............................ içindir. 4. Uçakların lastikleri, her iniş ve kalkış sonrası sürtünmeden dolayı ................................. . 5. Duran bir cismi hareket ettiren, hareket hâlindeki cisimleri durduran, cisimlerin şekillerini ve yönlerini değiştirebilen etkiye ................................. denir. 6. Sürtünme kuvveti ................................. yüzeylerde daha fazladır. 7. Yağmur damlacıklarına ................................. etki etmesi sonucu yeryüzüne sabit süratle iner. 8. Deniz ve göllerdeki hareket eden varlıklara ................................. etki eder. 9. Kuvveti ölçen alete ................................. denir. 10. Kuvvetin etkisiyle şekil değiştiren ve kuvvetin ortadan kalkmasıyla eski hâline geri dönen cisimlere ................................. denir. B Aşağıdaki verilen cümleler doğru ise "D" , yanlış ise "Y" yazarak kutucukları uygun şekilde tamamla- yınız. Her doğru yanıt 5 puan (6 x 5 = 30) 1. Sürtünme kuvveti cisimlerin hareketine zıt yönde etki eder. 2. Yazı yazmamız sürtünme kuvveti sayesinde gerçekleşir. 3. Sürtünme kuvveti yüzeyin büyüklüğüne bağlıdır. 4. Formula araçların lastiklerinin geniş ve desensiz olması sürtünmeyi artırmak içindir. 5. Sürtünme kuvveti her zaman işlerimizi zorlaştırır. 6. Yayların esneklik özelliğinden yararlanılarak dinamometreler yapılmıştır. C Aşağıda verilen görsellerde kuvvetin etkilerini uygun şekilde eşleştiriniz. Her doğru yanıt 5 puan (4 x 5 = 20) Duran arabanın hareket etmesi Oyun hamurunun ezilmesi Dönme dolap Elmanın yere düşmesi Şekil değiştirici Döndürme etkisi Hızlandırma etkisi Hareket ettirme D sürtünme kuvveti durdurucu artırmak aşınır kuvvet pürüzlü hava direnci su direnci dinamometre esnek cisim D D Y Y Y MADDE VE DEĞİŞİM 4. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 88 HAZIR MISIN 4 Adı T.C. ................................. Valiliği ................................. Ortaokulu Ders Fen Bilimleri Soyadı Yıl 20... - 20.. Sınıf/Şube Sömestir/Yazılı Numarası Aldığı Not A Aşağıda verilen cümleler doğru ise "D" , yanlış ise "Y" yazarak kutucukları uygun şekilde tamamlayı- nız. Her doğru yanıt 3 puan (10 x 3 = 30) 1. Maddeler, hâl değiştirirken bulundukları ortama ısı verir ya da ısı alırlar. 2. Buharlaşma noktası maddenin ayırt edici özelliklerindendir. 3. Sıcaklık termometre ile ölçülür. 4. Bugün havanın ısısı 24°C'tur. 5. Sıvı maddelerin genleşme özelliğinden faydalanılarak termometreler yapılmıştır. 6. Saf sıvının içerisine farklı bir madde atıldığında erime noktası düşer, kaynama noktası artar. 7. Bir maddenin gaz hâlden sıvı hâle geçmesine buharlaşma denir. 8. Buharlaşma her sıcaklıkta gerçekleşir ve sıvının yüzeyinde olur. 9. Sıcaklık maddeler arasında alınıp verilebilir. 10. Isı alışverişi maddelerin sıcaklıkları eşit oluncaya kadar devam eder. B süblimleşme / erime noktası / kaynama noktası / kalorimetre / erime / enerji / donma / yoğuşma noktası / donma noktası Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz. Her doğru yanıt 8 puan (5 x 8 = 40) 1. Bir madenin ısı alarak katı hâlden sıvı hâle geçmesine ....................................., ısı vererek sıvı hâlden katı hâle geçmesine ..................................... denir. 2. Saf sıvı bir madde ısıtıldığında sıcaklığının sabit kaldığı değer ..................................... 'dır. 3. Katı bir maddenin ısı alarak gaz hâline geçmesine .......................... denir. 4. Isı bir ..................................... türüdür ve ..................................... kabı ile hesaplanır. 5. Maddelerin ................................ , ................................ , .............................. ayırt edici özelliklerindendir. C Aşağıda verilen hâl değişim tablosunu uygun şekilde tamamlayınız. Her doğru yanıt 5 puan(6 x 5 = 30 puan) Katı Gaz Sıvı ................................. ................................. .................... .................... ....................... ....................... D D D D D D Y Y Y Y erime donma kaynama noktası süblimleşme Süblimleşme Erime Buharlaşma Donma Yoğuşma Kırağılaşma enerji kalorimetre erime noktası donma noktası yoğuşma noktası
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=