UYGUN - PRATİK DEFTER - TÜRKÇE 6. SINIF
UYGUN PRATİK DEFTER TÜRKÇE 6 99 4. BÖLÜM: PARÇADA ANLAM Parçada anlatılanları daha anlaşılır hâle getirmek, okuyucuyu etkilemek, onun ilgisini çekmek gibi amaçlarla anlatım biçimine ek olarak bazı yardımcı yöntemler kullanılır. Bunlara ................................ .......................... denir. 1. Tanımlama Bir kavram veya varlığın ne olduğunun açıklanmasına ...................................... denir. Genelde açıkla- yıcı ve tartışmacı anlatım tekniklerinde tanımlamadan yararlanılır. Tanım, “Nedir ya da kimdir?” soru- suna cevap verir. Örnek: Destanlar, tarihten önce ve tarihin başlangıcı sırasında bir milletin geçirdiği maceraları, yetiştirdiği kah- ramanları; doğa, evren ve toplum olayları hakkında düşündüklerini ve bunlar karşısında aldığı vaziyet- leri anlatan din ve kahramanlık hikâyeleridir. 2. Örnekleme Bir düşüncenin somut hâle getirilerek daha anlaşılır kılınması için anlatılan konuyla ilgili örnekler veril- mesine ...................................... denir. Düşüncenin anlaşılır ve akılda kalıcı olması amaçlanır. Örnek: Ülkemiz, turistlerin ilgisini çeken pek çok doğal güzelliğe ve tarihî esere sahiptir. Bu güzellik ve eserleri yurdumuzun her yöresinde görmek mümkündür. Antalya’da Düden ve Manavgat Şelaleleri, İzmir’de Efes Harabeleri, Denizli’de travertenleriyle ünlü Pamukkale, İstanbul’da Kızkulesi, Şanlıurfa’da Balıklı Göl sadece bunlardan birkaçıdır. 3. Benzetme Bir kavramı ya da varlığı başka bir kavram ya da varlığın özellikleriyle anlatmaya ................................ denir. Örnek: Şimdi ucu püsküllü gecelik külahı gibi görünen Vezüv, miladın 79. yılı bir ağustos günü yeri göğü kapla- yan yoğun dumanla birlikte ateş püskürmüş. Yavrularını yiyen bir hayvan gibi yöresindeki Herkulanum ve Pompei şehirlerini yakıp kavurmuş, insanları boğmuş, ağaçları yakmış. DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI düşünceyi geliştirme yolları tanımlama örnekleme benzetme
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=