UYGUN FASİKÜL - 5. SINIF TÜRKÇE
Ana düşünce : ....................................................................................................................... Konu : ...................................................................................................................................... Aşağıdaki metnin ana düşüncesini belirtilen yere yazınız. Aşağıdaki metnin konusunu belirtilen yere yazınız. “Salpa Maxima” dünyada şeffaf balık diye adlandırılan bu balığın asıl adıdır. Yeni Zelan- da’nın 43 mil kuzeyinde yer alan Karikari Peninsula Bölgesi’nde oğulları ile balık tutmaya giden Stewart Fraser adlı balıkçının oltasına takılmıştır. Balıkçı Stewart Fraser ilk başlarda oltasına takılan cismin ne olduğunu anlayamamış, yakaladı- ğının şeffaf bir karides olduğunu zannetmiş, iğneden çıkar- maya çalıştığında bunun daha önce hayatında hiç görmediği bir balık cinsi olduğunu anlamıştır. Stewart Fraser’in tuttuğu bu balığı inceleyen araştırmacılar, tutulan şeffaf balığın çok nadir görülen, güney okyanusunun soğuk sularında yaşayan Salpa Maxima olduğunu belirtmişlerdir. Şeffaf balık doku- nulduğunda peltemsi oluşunun yanında bir o kadar da sıkı bir vücut bütünlüğüne sahip. Güney okyanusunun soğuk sularında jelimsi vücuduna doldurduğu suyu püskürtüp itme kuvveti ile ilerleyerek yaşıyor. Çizgi filmler, çocukları eğlendirirken onların hayal dünyalarını da genişletmekte; onların dünyalarında “rahatlatma” rolü kadar “öğretme” rolünü de üstlen- mektedir. Ancak tüm bu olumlu etkiler belli konular dikkate alınmadığı takdirde olumsuza çevrilebilir ve çocuğu istenilmeyen şekilde etkileyebilir. Yapılan araştırmalar, çocukların 18 aylıktan itibaren televiz- yondan gelen uyarana kısa süreli de olsa ilgi göster- diğini ancak “izleyici” olarak adlandırılmalarının 2,5 yaşlarından sonra olduğunu göstermektedir. 2,5 yaş itibarıyla çocuklar gördükleri (izledikleri) olay ve davranışları taklit etme yetisine de sahip olurlar. Bu yaş çocuklarının ilgisinin hızlı efektlerle değişen sahnelere sahip çizgi film- ler olduğu göz önünde tutulduğunda, bu yapıtları “taklit” eden ve bu yapıtlardan öğrenen çocukların hayatında çizgi filmlerin önemini görürüz. 3 - 6 yaş arası çocuklarda ise bu rolün önemi daha da artar çünkü araştırmalar, bu yaş grubu çocuklarının televizyon ve dolayısıyla çizgi film izlerken artık “anlam” arayışı içinde olduklarını ortaya çı artmaktadır. 5 6 Aşağıdaki metnin konusunu yazınız. Öğrenci Yorumu Öğrenci Yorumu 5. Sınıf Türkçe 10
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=