UYGUN FASİKÜL - 5. SINIF TÜRKÇE
Aşağıdaki metinlerin konu ve ana düşüncesini belirtilen yerlere yazınız. Konu : ...................................................................................................................................... Ana düşünce : ......................................................................................................................... Konu : ...................................................................................................................................... Ana düşünce : ......................................................................................................................... Uzay, Dünya ve diğer gök cisimleri arasında yer alan sonsuz boşluğa verilen addır. Uzayın ortalama sıcaklığı yaklaşık olarak -270 derecedir. Uzayda bizim algıladığımız gibi bir zaman kavramı yoktur. Zaman insanların algılarıyla yarattığı ve yaşamlarını ko- laylaştıran bir kavramdır. Uzayla ilgili birçok teori, araştırma ve teknolojik gelişmeye rağmen bu sonsuz boşluğun sınırları tam olarak bilinememektedir. Uzayda milyonlar- ca gök cismi ve yıldız sistemi olduğu tahmin edilmektedir. Albert Einstein’a göre uzay, elastike bir dokuya sahiptir ve cisimlerin elastik yapıyı bükmelerinden ötürü yer çekimi vardır ve zaman kavramı yoktur. 2009 yılında ortaya atılan bir teoride ise evren aslında sanılandan daha küçüktür ve daha az gök cismini içerir. Görünen milyonlarca gök cismi sadece birbirlerinin farklı zamanlarda görünen şeklidir. Bu teori son yıllarda uzayın nasıl bir yer olduğu ile ilgili ilginç tartışmaları beraberinde getirmiştir. İnsan uzayı hep daha çok merak etmiş ve bir şekilde kendini uzaya çıkaracak hamleler yapmak istemiştir. Bu bağlamda insanoğlu özellikle 2. Dünya Savaşı’ndan sonra SSCB ve Amerika’nın uzay teknolojisindeki çekişmesine şahit olmuştur. Bu çekişme şüphesiz insanlık için faydalı olmuştur. Günümüzde gelişmiş devletler, devasa teleskoplar kurarak ve uzaya son teknoloji uydular göndererek uzayın daha derinlerine gitmeyi ve uzayın sınırlarına ulaşmayı hedefliyor. Ayrıca insanoğlunun uzay merakı “astronomi” gibi bir bilimin ortaya çıkmasını da sağlamıştır. Okuma kabiliyeti okulda gelişir. Şüphesiz ki bütün öğren- cilerin okuma yetenekleri birbirinin aynı değildir. Derslerinin dışında da okumaya zaman ayıran, bol bol okuyan çocukların okuma kabiliyeti daha çok gelişir. İlkokulun ikinci, üçüncü sını- fındayken hiç kekelemeden gazete okuyan çocuklar olduğu gibi ilkokulu bitirdikleri hâlde kekeleyerek, kem küm ederek okuyabilenlere de rastlanır. Rahat, hızlı okuyabilmek için kü- çük yaştan itibaren çok okumak gerekir. Bu sayede bir sözcü- ğü okurken harflerin hecelenmesine gerek kalmaz. Sözcük bütünüyle görülür, zihin bu söz- cüğü kulakla işitilmiş gibi aynı anda kavrarken göz ikinci sözcüğü görür. Böylece, iyi okuyan bir kimse bir konuşmayı dinlerken sözcükleri nasıl kolayca kavrıyorsa okurken de aynı ko- laylıkla kavrar. Okuması gelişen, gerektiği kadar hızlı okuyabilen bir kimse okumadan zevk alır, böyle bir öğrenci derslerinde daha çok başarı gösterir. Okuması zayıf olan kimseler de okumaktan kaçınır. 4 Okuma yetenek ve çalışmanın sonucunda gelişir Okumanın gelişimi Öğrenci Yorumu 5. Sınıf Türkçe 9
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=