UYGUN - TÜRKÇE 4. SINIF

NOKTALAMA İŞARETLERİ / DİLİMİ ÖĞRENİYORUM Uygun Türkçe 4 www.sadikuygun.com.tr 216 143 NOKTALAMA İŞARETLERİNİN ÖNEMİ İnsanı insan yapan ögelerin başında dil gelir. Duygu, düşünce ve istekler dil ile anlatılır. An - latımın doğru, anlaşılır olması için sesi iyi kullanmak, tonlamaya dikkat etmek gerekir. Ayrıca el, yüz hareketleriyle konuşma desteklenir, akıcı ve anlaşılır duruma getirilir. Sözlü anlatımda bunları yapmak mümkündür. Ancak yazılı anlatımda böyle bir şey söz konusu olamaz. Yazılı anlatımda aynı işleri noktalama işaretleri yapar. Noktalama işaretleri trafik işaretlerine benzer. Nasıl ki trafik lambaları söndüğünde trafik kilitlenirse, noktalama işaretleri kullanılmayınca da yazılı anlatım an - laşılmaz. Hırsız adama bağırıyordu. (Adam hırsız) O otobüse binecekmiş. (Otobüsten söz ediliyor.) Tatlımı yedi. (Tatlısını başka bir kişi yemiş.) Hırsız , adama bağırıyordu. (Hırsız ve adam ayrı kişiler) O , otobüse binecekmiş. (Bir kişinin otobüse bineceğinden söz ediliyor.) Tatlı mı yedi ? (Tatlıyı yeyip yemediği soruluyor.) Örnekteki gibi siz de aşağıdaki cümlelerin ne anlama geldiğini altlarına yazınız. Anlam farkına neden olan noktalama işaretini çember içine alınız. Bunu aşağıdaki örnekleri inceleyerek görelim: Oradan arabamı almış. .......................................................................................... .......................................................................................... Oradan araba mı almış? .......................................................................................... .......................................................................................... Genç futbolcuyla yıllar sonra tanıştı. .......................................................................................... .......................................................................................... Genç, futbolcuyla yıllar sonra tanıştı. .......................................................................................... .......................................................................................... Artık yemekleri ziyan etme. .......................................................................................... .......................................................................................... Artık, yemekleri ziyan etme. .......................................................................................... .......................................................................................... Yabancı gazeteciye bildiklerini anlattı. .......................................................................................... .......................................................................................... Yabancı, gazeteciye bildiklerini anlattı. .......................................................................................... .......................................................................................... ÖRNEK: (Benim arabayı oradan almış.) (Oradan araba alıp almadığını soruyor.) (Futbolcu genç) (Genç ve futbolcu ayrı kişiler.) (Artan yemekler) (Bundan sonra yemekleri ziyan etmemesi isteniyor.) (Gazeteci yabancı) (Yabancı ve gazeteci ayrı kişiler)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=